Σχολική ηγεσία και διαχείριση κρίσεων : η περίπτωση της πανδημίας COVID-19
School leadership and crisis management : the case of the pandemic COVID-19
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Σχολική ηγεσία ; Πανδημία ; ΗγεσίαΠερίληψη
Η πανδημία της COVID-19 αποτέλεσε μια πρωτόγνωρη κατάσταση σε όλους τους τομείς της κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένου και του τομέα της εκπαίδευσης. Στον τομέα της εκπαίδευσης επέφερε πρωτοφανείς αλλαγές, καθώς έπρεπε να αντιμετωπιστούν μια σειρά προκλήσεων που αφορούσαν δυο βασικούς πυλώνες αυτού: τη διαφύλαξη της υγείας μαθητών-εκπαιδευτικών και την απρόσκοπτη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η κατάσταση αυτή, όπως ήταν αναμενόμενο, δημιούργησε νέα δεδομένα στη διοίκηση των σχολικών μονάδων όλων των βαθμίδων, αρχικά με την τηλεκπαίδευση και εν συνεχεία με επιστροφή των μαθητών στην κανονικότητα του σχολείου. Συνεπώς, οι σχολικοί ηγέτες ήρθαν αντιμέτωποι με νέες καταστάσεις, συχνά δύσκολα διαχειρίσιμες, μεγεθύνοντας το σπουδαίο ρόλο τους στη διοίκηση των εκπαιδευτικών μονάδων.
Η έννοια της ηγεσίας αποτελεί στοιχείο-κλειδί της διοικητικής θεωρίας και εν προκειμένω σημαντικό κριτήριο αποτελεσματικότητας των σχολικών μονάδων στον τομέα της εκπαίδευσης. Ο ρόλος της ηγεσίας κατά τη διάρκεια κρίσεων στο σχολείο αφορά στην αντιμετώπιση γεγονότων ώστε να ελαχιστοποιείται η πιθανότητα διατάραξης της «κανονικότητας» μιας σχολικής μονάδας. Τα χαρακτηριστικά, οι ενέργειες και οι δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένας σχολικός ηγέτης σε περιόδους κρίσεωνδιαφοροποιούνται από τις αντίστοιχες σε ένα κοινό σχολικό περιβάλλον.
Στην παρούσα εργασία μελετάται το ηγετικό προφίλ που έχουν οι σχολικοί διευθυντές, ενώ παράλληλα επιχειρείται η καταγραφή των απόψεων και εμπειριών τους με στόχο τη διερεύνηση των παραγόντων που επηρέασαν και επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της άσκησης της σχολικής ηγεσίαςστην περίοδο της Πανδημίας COVID-19 μέσω ερωτηματολογίου.