Εφαρμογές της διοίκησης ολικής ποιότητας στο σύγχρονο δημόσιο δημοτικό σχολείο
Applies of total quality management in modern public primary school
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Διαχείριση της ποιότητας ; Σχολική διοίκηση ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Τις τελευταίες δεκαετίες οι θεωρητικοί της σχολικής διοίκησης έχουν αναγνωρίσει τις δυνατότητες της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ) στον χώρο της εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό, πολλά προηγμένα κράτη προβαίνουν σε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με στόχο την προσαρμογή αρχών της διοίκησης της ποιότητας στη σχολική διαχείριση. Εκπαιδευτικά ιδρύματα διεξάγουν εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης, ευαισθητοποίησης και κατάρτισης σε ζητήματα βελτίωσης της ποιότητας των εκπαιδευτικών οργανισμών και αλλαγής κουλτούρας των επαγγελματιών της εκπαίδευσης. Στον ελληνικό χώρο, η απουσία σταθερής εκπαιδευτικής πολιτικής οδήγει σε διαρκή εκπαιδευτική κρίση και κατά επέκταση σε αναποτελεσματικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι η διερέυνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών που εργάζονται στα δημόσια Δημοτικά σχολεία της Ελλάδας σχετικά με τον βαθμό εφαρμογής αρχών και πρακτικών της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας στις σχολικές τους μονάδες. Αναλυτικότερα, επιχειρείται η απότίμηση της τρέχουσας κατάστασης στα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας αναφορικά με την υιοθέτηση αρχών της ΔΟΠ στη διοίκηση και την εκπαιδευτική διαδικασία. Οι τομείς εφαρμογής της ΔΟΠ που εξετάζονται είναι η σχολική διοίκηση, η διαμόρφωση του σχολικού κλίματος και η διδακτική διαδικασία. Δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 80 εκπαιδευτικοί δημόσιων δημοτικών σχολείων και τα δεδομένα συλλέχθηκαν με τη χρήση ερωτηματολογίου. Τα ερευνητικά αποτελέσματα υπέδειξαν πως στοιχεία της διοίκησης της ποιότητας εντοπίζονται σε ικανοποιητικό βαθμό στις σχολικές μονάδες, επιβεβαιώνοντας την άποψη περί προσπάθειας για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και αναδιαμόρφωση με στόχο της βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση.