Ο ρόλος της σχολικής ηγεσίας στην προώθηση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης : διερευνώντας απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
The role of school leadership in promoting intercultural education : investigating teachers’ views in primary education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Διαπολιτισμική εκπαίδευση ; Σχολική ηγεσία ; Ισότητα ; Πολιτισμική ετερότητα ; Παγκοσμιοποίηση ; Ισονομία ; Μετασχηματιστική ηγεσία ; ΠολυπολιτισμικόςΠερίληψη
Η παγκοσμιοποίηση έχει επιφέρει πολλές αλλαγές στον παγκόσμιο χάρτη και η μετανάστευση αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά ζητήματα διεθνώς. Η Ελλάδα με το πέρασμα των χρόνων, από έναν σχετικά ομοιογενή πληθυσμό, έχει μετατραπεί σιγά σιγά σε ένα χωνευτήρι λαών και πολιτισμών. Οι συνεπακόλουθες κοινωνικές ανακατατάξεις στη δομή και τη λειτουργία της ελληνικής κοινωνίας, έχουν επηρεάσει διάφορους τομείς, όπως η εργασία, η ασφάλεια, η υγεία και η παιδεία.
Η διαπολιτισμική εκπαίδευση θεωρείται η πλέον ενδεδειγμένη προσέγγιση της πολιτισμικής ετερότητας και της εξάλειψης των διακρίσεων, των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων στα σχολεία. Η παρούσα εργασία εξετάζει τη σχέση της σχολικής ηγεσίας με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και τη συμβολή των εκπαιδευτικών και των διευθυντών στην προώθησή της. Για τον σκοπό αυτό καταρτίστηκε ένα ερωτηματολόγιο, ανοικτού και κλειστού τύπου ερωτήσεων, το οποίο δόθηκε σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που εργάζονται σε σχολεία τόσο της Αττικής, όσο και της επαρχίας.
Στη συνέχεια τα αποτελέσματα της έρευνας αναλύθηκαν και συσχετίστηκαν με την ελληνική και την παγκόσμια βιβλιογραφία. Τέλος, εξήχθησαν συμπεράσματα για την εφαρμογή των αρχών της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, την ανάδειξη του ρόλου της σχολικής ηγεσίας στην προώθηση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, την επάρκεια των εκπαιδευτικών να διαχειριστούν την πολιτισμική ανομοιογένεια στα σχολεία και το εκπαιδευτικό μοντέλο διαχείρισης του πολιτισμικού πλουραλισμού που χρησιμοποιείται σήμερα.