Μελέτη της επίδρασης του νοσοκομειακού περιβάλλοντος στη συμπεριφορά των ασθενών κατά την παροχή ιατρονοσηλευτικών υπηρεσιών
Study of the impact of the hospital environment on the behavior of patients during the provision of medical and nursing esrvices
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Περιβάλλον νοσοκομείου ; Ατμόσφαιρα νοσοκομείου ; Servicescape ; Healthscape ; Παροχή υπηρεσιών υγείας ; Ικανοποίηση ασθενώνΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διεπιστημονική προσέγγιση για τη διερεύνηση της επίδρασης των στοιχείων που συνθέτουν την ατμόσφαιρα ενός νοσοκομείου (servicescape) κατά την παροχή υπηρεσιών υγείας σε ασθενείς. Για την πραγματοποίηση της έρευνας οργανώθηκε δειγματοληπτική έρευνα στην οποία συμμετείχαν 114 ασθενείς που νοσηλεύθηκαν στο Π.Γ.Ν. Αττικόν. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με τη χρήση τριών ερωτηματολογίων 128 ερωτήσεων βασιζόμενα στη διεθνή βιβλιογραφία (Physical elements, Social elements, 5P Personality test), τον Αύγουστο του 2021. Χρησιμοποιήθηκε το μοντέλο S-O-R (Stimulus – Organism – Response) των Mehrabian and Russel (1974), ώστε να προσδιοριστούν τα ερεθίσματα που διεγείρουν τους ασθενείς, καθώς και την επίδραση που έχουν στην ικανοποίηση αλλά και στην συμπεριφορική τους κατάσταση. Χρησιμοποιήθηκε η Two Step Cluster Analysis για την μελέτη ύπαρξης ομάδων ασθενών, η Multiple Discriminant Analysis για τον προσδιορισμό σημαντικά στατιστικών διαφορών ανάμεσα στις ομάδες που δημιουργήθηκαν, T-Tests για τον προσδιορισμό των στοιχείων της προσωπικότητας των ασθενών καθώς και άλλων δημογραφικών και ιδιαίτερων στοιχείων που χαρακτηρίζουν τις ομάδες και η Multiple Regression Analysis για τον προσδιορισμό της επίδρασης των παραγόντων που συνθέτουν το περιβάλλον ενός νοσοκομείου στη συμπεριφορική πρόθεση των ασθενών για την επανεπιλογή του παρόχου υπηρεσιών υγείας.
Η ανάλυση των δεδομένων παρουσιάζει τη δημιουργία δύο ομάδων ασθενών/καταναλωτών υπηρεσιών ιατρονοσηλευτικής περίθαλψης. Η 1η ομάδα χαρακτηρίζεται από εξωστρεφείς ασθενείς που επηρεάζονται σημαντικά από τα συναισθήματα άλλων ασθενών καθώς και από την κοινωνική πυκνότητα εντός του νοσοκομείου, ενώ η 2η ομάδα χαρακτηρίζεται από συγκαταβατικούς και οργανωτικούς ασθενείς που επηρεάζονται σημαντικά από το προσωπικό και το φυσικό περιβάλλον του νοσοκομείου.
Αξιοποιώντας τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης, αποδεικνύεται ότι τα στοιχεία που συνθέτουν το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του νοσοκομείου επηρεάζουν σημαντικά την ικανοποίηση των ασθενών κατά την παραμονή τους σε αυτό και τη συμπεριφορική τους πρόθεση ως προς την επανεπιλογή του παρόχου υγείας τους. Με την ανάπτυξη έξυπνων εργαλείων ομαδοποίησης των ασθενών, αξιοποιώντας γνώσεις από τον χώρο του μάρκετινγκ, της κοινωνικής ψυχολογίας και της διοίκησης υπηρεσιών υγείας, δίνεται η δυνατότητα στους παρόχους υγείας να δημιουργούν περιβάλλοντα παροχής ιατρονοσηλευτικών υπηρεσιών που θα καλύπτουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ασθενών με σκοπό την ίδια αντιληπτή ποιότητα υπηρεσίας και βαθμό ικανοποίησης από όλους.