Show simple item record

Παιδαγωγική ηγεσία και αποτελεσματικότητα της διοίκησης σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

dc.contributor.advisorΚοκορέ, Ιωάννα
dc.contributor.authorΖαρκάδα, Ευτυχία
dc.date.accessioned2022-02-22T09:34:19Z
dc.date.available2022-02-22T09:34:19Z
dc.date.issued2022-02
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/14131
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/1554
dc.description.abstractΗ παρούσα εργασία πραγματεύεται τον ρόλο της παιδαγωγικής ηγεσίας στη διοίκηση σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και εξετάζει κατά πόσο μια ηγεσία τέτοιας μορφής μπορεί να βελτιώσει τον τρόπο άσκησης της διοίκησης σε ένα σχολείο. Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας στόχος είναι να παρουσιαστούν οι βιβλιογραφικές αναφορές σχετικά με τον διοικητικό και ηγετικό ρόλο των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ειδικότερα να παρουσιαστεί ο σημαντικός ρόλος της παιδαγωγικής ηγεσίας. Στο ερευνητικό μέρος διεξήχθη ποιοτική έρευνα με τη μορφή των ημιδομημένων συνεντεύξεων σε τέσσερις άνδρες και τέσσερις γυναίκες Διευθυντές/ντριες Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι συμμετέχοντες υπηρετούν σε σχολεία του νομού Αττικής, του νομού Φθιώτιδας και του νομού Ηλείας. Διερευνήθηκαν οι απόψεις των συμμετεχόντων για τον ηγετικό ρόλο του Διευθυντή, τις δεξιότητες που απαιτείται να έχει ο διευθυντής, τα διοικητικά και παιδαγωγικά του καθήκοντα, τη συμβολή της Πολιτείας στο δύσκολο έργο τους, τον διαμοιρασμό του χρόνου τους σε διοικητικά και παιδαγωγικά ζητήματα, αλλά και η προσωπική τους γνώμη σχετικά με τη συμβολή της παιδαγωγικής ηγεσίας στην ανάπτυξη και εξέλιξη της σχολικής μονάδας που διοικούν. Ακόμη, μέσω των συνεντεύξεων διερευνήθηκε πώς αντιλαμβάνονται οι Διευθυντές τη στάση των γονέων απέναντι στον διοικητικό και παιδαγωγικό τους ρόλο, καθώς και των εκπαιδευτικών. Γονείς και εκπαιδευτικοί αποτελούν δύο βασικές παραμέτρους για την επιτυχή και ομαλή λειτουργία μιας σχολικής μονάδας. Από τα ευρήματα προέκυψε ότι επειδή το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ακολουθεί κατά βάση το γραφειοκρατικό μοντέλο, αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι Διευθυντές σχολικών μονάδων να πρέπει να αφιερώσουν μεγάλο μέρος του χρόνου τους σε διοικητικά ζητήματα. Κατ’ επέκταση οι Διευθυντές δεν μπορούν να επενδύσουν ποιοτικό και ουσιαστικό χρόνο στον παιδαγωγικό τους ρόλο, ο οποίος είναι μείζονος σημασίας για την εξέλιξη των μαθητών και ευρύτερα της σχολικής μονάδας. Κρίνεται επομένως αναγκαίο να αποσυμφορηθούν οι Διευθυντές από γραφειοκρατικές διαδικασίες και να υπάρξει εκ μέρους της Πολιτείας ουσιαστικότερη επιμόρφωση των Διευθυντών πάνω σε ζητήματα ηγεσίας και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον, γίνεται αντιληπτό τόσο από τη βιβλιογραφία όσο κι από τις συνεντεύξεις ότι η παιδαγωγική ηγεσία μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία οράματος και κουλτούρας σε μια σχολική μονάδα και να την εξελίξει. Συνεπώς, στην εποχή της πληροφορίας είναι απαραίτητο οι σχολικές μονάδες ως κοινωνικά συστήματα να εστιάζουν στον άνθρωπο, στο παιδί και στα ποικίλα παιδαγωγικά ζητήματα που προκύπτουν. Η εξισορρόπηση ανάμεσα στον διοικητικό και τον παιδαγωγικό ρόλο του Διευθυντή μπορεί να συμβάλλει θετικά και να λειτουργήσει ως ένας βελτιωτικός παράγοντας για την εκάστοτε σχολική μονάδα.el
dc.format.extent69el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.titleΠαιδαγωγική ηγεσία και αποτελεσματικότητα της διοίκησης σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσηςel
dc.title.alternativePedagogical leadership and efficiency at the administration of primary school unitsel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμηςel
dc.description.abstractENThe present paper deals with the role of pedagogical leadership in the management of primary schools and examines whether such leadership can improve the way management is exercised in a school. In the theoretical part of the work, the aim is to present the bibliographic references on the administrative and leadership role of the Directors of Primary School Units and in particular to present the important role of pedagogical leadership. In the research part a qualitative research was conducted in the form of semi-structured interviews with four male and four female Principals of Primary School Units. The participants serve in schools in the prefecture of Attica, the prefecture of Fthiotida and the prefecture of Ilia. Participants' views on the Principal's leadership role, the skills required of the principal to run a school effectively, his / her administrative and pedagogical duties, the State's contribution to their difficult work, and the division of their time into administrative and pedagogical issues, but also their personal opinion on whether the adoption of pedagogical leadership contributes to the development and evolution of the school unit they run. Also, through the interviews, it was investigated how the Principals perceive the attitude of the parents towards their administrative and pedagogical role, as well as the teachers. Parents and teachers are two basic parameters for the successful and smooth operation of a school unit. The findings show that because the Greek education system basically follows the bureaucratic model, this results in school principals having to devote much of their time to administrative matters. The findings show that because the Greek education system basically follows the bureaucratic model, this results in school principals having to devote much of their time to administrative matters. Consequently, Principals cannot invest quality and substantial time in their pedagogical role, which is of major importance for the development of students and the wider school unit. It is therefore necessary to decongest the Directors from bureaucratic procedures and for the State to have a more substantial training of the Directors on issues of leadership and human resource management. In addition, it is understood from both the literature and the interviews that pedagogical leadership can lead to the creation of a vision and culture in a school unit and to develop it. Therefore, in the age of information where rapid technological and economic changes prevail, it is necessary for school units as social systems to focus on the person, the child and the various pedagogical issues that arise. The balance between the administrative and the pedagogical role of the Principal can contribute positively and act as a improving factor for the respective school unit.el
dc.contributor.masterΟικονομική της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδωνel
dc.subject.keywordΔιευθυντήςel
dc.subject.keywordΠαιδαγωγική ηγεσίαel
dc.subject.keywordΔιοικητικός ρόλοςel
dc.subject.keywordΚαθήκοντα διευθυντήel
dc.subject.keywordΕκπαίδευσηel
dc.subject.keywordΣχολική μονάδαel
dc.subject.keywordΝομοθετικό πλαίσιοel
dc.date.defense2022-02-19


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα
Except where otherwise noted, this item's license is described as
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Contact Us
Send Feedback
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»