Επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών και αυτοαξιολόγηση
Teachers’ training needs and self assessment
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Επιμόρφωση ; Αυτοαξιολόγηση ; Σχεδιασμός ; Εκπαιδευτικά προγράμματα ; Εκπαιδευτικές προκλήσεις ; Διαδικασία βελτίωσηςΠερίληψη
Η επιμόρφωση αποτελεί το σύνολο των δραστηριοτήτων και των διαδικασιών που συνδέονται
με τη σύλληψη, το σχεδιασμό και την εφαρμογή ειδικών προγραμμάτων που έχουν ως
πρωταρχικό σκοπό τον εμπλουτισμό, την αναβάθμιση και την περαιτέρω ανάπτυξη των
ακαδημαϊκών, θεωρητικών, και πρακτικών επαγγελματικών και προσωπικών ενδιαφερόντων,
ικανοτήτων, γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών κατά την διάρκεια της θητείας τους.
Αν και οι εκπαιδευτικοί κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών τους έχουν
αποκτήσει τις θεμελιώδεις γνώσεις με τη βοήθεια των οποίων θα αντιμετωπίσουν τις
προκλήσεις μέσα στην τάξη, είναι χρήσιμο αν όχι απαραίτητο να παρακολουθούν
επιμορφωτικά προγράμματα έτσι ώστε να κάνουν πιο αποτελεσματικό το έργο της διδασκαλίας
και να μπορούν να εξελιχθούν επαγγελματικά.
Οι εκπαιδευτικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί μπορούν να
περιγραφούν από τις κοινωνικοπολιτισμικές συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα. Πιο
συγκεκριμένα:
1. τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός των μαθητών που έχουν
διαγνωστεί με κάποια μορφή μαθησιακής δυσκολίας ή με συναισθηματικές διαταραχές
2. η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει δεχθεί μεγάλο αριθμό μεταναστών και προσφύγων
με συνέπεια οι τάξεις να έχουν γίνει πολυπολιτισμικές
2
3. οι οικονομικές συνθήκες, οι κρίσεις μέσα στην οικογένεια και πολλοί άλλοι
παράγοντες έχουν αυξήσει τον αριθμό των παιδιών που παρουσιάζουν παραβατικές
συμπεριφορές
Πολλές φορές λοιπόν, η βασική εκπαίδευση που έχουν λάβει εκπαιδευτικοί από το
πανεπιστήμιο δεν επαρκεί προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις καταστάσεις που
προαναφέραμε. Έτσι είναι επιτακτική η ανάγκη για περαιτέρω επιμόρφωση.
Η αυτοαξιολόγηση είναι μία διαδικασία κατά την οποία ο εργαζόμενος κρίνει την ίδια του
την εργασία. Όσον αφορά το εκπαιδευτικό σύστημα οι τομείς της αυτοαξιολόγησης είναι η
αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, η αυτοαξιολόγηση του μαθητή, η αυτοαξιολόγηση του
εκπαιδευτικού και η αυτοαξιολόγηση της ομάδας του διδακτικού προσωπικού.
Κατά τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης ο εκπαιδευτικός διερευνά τα συναισθήματα του,
τον εαυτό του, παρατηρεί και αξιολογεί τις ενέργειές του, τις επιδόσεις του, την εκπαιδευτική
του επάρκεια και επαναπροσδιορίζει τους στόχους του.
Η αυτοαξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι μία διαδικασία που στοχεύει στη βελτίωσή
τους, επικεντρώνεται στους εκπαιδευτικούς πραγματοποιείται από τους εκπαιδευτικούς, είναι
συνεχής και δεν σταματά να βελτιώνεται, δεν έχει συγκεκριμένο τρόπο που πραγματοποιείται,
αποτελεί στάδιο λήψης αποφάσεων από τους εκπαιδευτικούς για το έργο και τη συμπεριφορά
τους, τους δίνει τη δυνατότητα να δουν τα επιτεύγματά τους και τέλος αποτελεί μέθοδο
αυτογνωσίας και αυτό αποδοχής.