Διερεύνηση των οικονομικών επιπτώσεων στις αστικές μετακινήσεις από την οικονομική κρίση
Assessing the economic impact on urban transport from the economic crisis
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Νιμορακιωτάκη, Δέσποινα
Nimorakiotaki, Despoina
Ημερομηνία
2021Επιβλέπων
Χατζηδήμα, ΣταματίναΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Αστικές μετακινήσεις ; Ερωτηματολόγιο ; Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ; Μοντέλα διακριτών επιλογών ; Οικονομική κρίση ; Economic crisis ; Models of discrete options ; Public transport ; Urban transport ; QuestionnaireΠερίληψη
Οι μεταφορές συνδέονται άμεσα με τις εκάστοτε επικρατούσες οικονομικές συνθήκες, καθώς αυτές επιφέρουν μεταβολές στους τρόπους μετακίνησης των επιβατών και των αγαθών. Κατά το έτος 2009, η Ελλάδα εισήλθε σε μια περίοδο οικονομικής κρίσεως που είχε ως επακόλουθο διαταραχές στις αστικές μετακινήσεις. Στην παρούσα διδακτορική διατριβή διερευνούμε αν η οικονομική κρίση του 2009 επηρέασε την αλλαγή και την επιλογή του μέσου αστικής μεταφοράς. Πιο συγκεκριμένα, εξετάστηκε ο ρόλος των δημογραφικών, κοινωνικοοικονομικών και άλλων μεταφορικών παραγόντων σε ότι αφορά την αλλαγή και επιλογή του μέσου μεταφοράς που χρησιμοποιούν οι μετακινούμενοι στην αστική Αθήνα.
Για την πραγμάτωση των παραπάνω, έγινε συλλογή δεδομένων από τη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας με την χρήση γραπτών ερωτηματολογίων το 2016, μέσα στην καρδιά της οικονομικής κρίσης. Για την διερεύνηση και ποσοτικοποίηση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στις αστικές μεταφορές χρησιμοποιήθηκαν μοντέλα διακριτής επιλογής. Τα αποτελέσματα δείχνουν πως λόγω της κρίσης, η κάλυψη από την δημόσια συγκοινωνία διαδραματίζει τον σημαντικότερο ρόλο στην αλλαγή του μέσου μεταφοράς, ενώ η επιλογή των αστικών συγκοινωνιών επηρεάζεται κυρίως από την ιδιοκτησία αυτοκινήτου, το φύλο, την ηλικία και το επίπεδο του εισοδήματος. Στη συγκεκριμένη έρευνα θα παρουσιαστούν παράλληλα τα ποιοτικά, ποσοτικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά των μετακινουμένων, ώστε να συμβάλλουν, όποια μπορούν να συμβάλλουν στην εύρεση και στην πρόβλεψη των αλλαγών στην αστική κινητικότητα, αλλαγές οι οποίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν πολύτιμα εργαλεία στα χέρια των υπεύθυνων χάραξης συγκοινωνιακής πολιτικής.