Η μέτρηση της εμπειρίας των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας μέσω του εργαλείου PREM και η χαρτογράφηση του ταξιδιού τους μέσα στο νοσοκομείο
Measuring patients' experience from the healthcare services using the PREM tool and mapping their journey within the hospital
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εμπειρία ασθενών ; PREMs ; Patient reported experience measures ; Χαρτογράφηση του ταξιδιού των ασθενών ; Patient journey mapping ; Ποιότητα υγειονομικής περίθαλψηςΠερίληψη
Στον χώρο της υγείας η ποιότητα της υγειονομικής περίθαλψης έχει καταστεί απαραίτητο στοιχείο για την αξιολόγηση των συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης. Η φροντίδα με επίκεντρο τον ασθενή (Patient-Center Care) αποτελεί τον πυρήνα της ποιότητας στην υγειονομική περίθαλψη και ανταποκρίνεται στις μεμονωμένες ανάγκες των ασθενών. Η μέτρηση και αξιολόγηση της εμπειρίας των ασθενών αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο ως αναπόσπαστο μέρος της αξιολόγησης της υγειονομικής περίθαλψης, εφόσον αποτελεί ένα βασικό βήμα προς την κατεύθυνση της φροντίδας με επίκεντρο τον ασθενή. Τα μέτρα εμπειρίας που αναφέρονται από τον ασθενή (Patient Reported Experience Measures – PREMs) καταγράφουν τις απόψεις των ασθενών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας και παρέχουν την δυνατότητα στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να εκτιμήσουν την συνολική εμπειρία των ασθενών, να εστιάσουν σε συγκεκριμένες πτυχές της φροντίδας που έχουν σημασία για τους ασθενείς, να εντοπίσουν τα κενά και να αναπτύξουν ένα αποτελεσματικό σχέδιο δράσης για τη βελτίωση της ποιότητας της υγειονομικής περίθαλψης. Στο πλαίσιο αυτό, η χαρτογράφηση του ταξιδιού του ασθενούς (Patient Journey Mapping - PJM) σαν εργαλείο χρησιμοποιείται συμπληρωματικά κατά την μέτρηση της εμπειρίας των ασθενών και αποτελεί μια οπτική παρουσίαση της διαδρομής που ακολουθεί ένας ασθενής σε όλα τα στάδια της φροντίδας, από την εκδήλωση των συμπτωμάτων του μέχρι και την έκδοση του εξιτηρίου. Η χαρτογράφηση του ταξιδιού των ασθενών επιτρέπει τους ερευνητές να κατανοήσουν βαθύτερα τις εμπειρίες των ασθενών και τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν σε διάφορα στάδια που απαιτούνται για την παροχή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσία, στον εντοπισμό των προβλημάτων και συμβάλει στην βελτίωση των υπηρεσιών υγείας. Η παρούσα διατριβή έχει ως στόχο, μέσω της χρήσης των εργαλείων PREM και PJM,
να διερευνήσει τις εμπειρίες των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, να παρουσιάσει χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με την ποιότητα των υπηρεσιών και να εντοπίσει προβλήματα και ευκαιρίες για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Για την καταγραφή της εμπειρίας των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας συλλέχθηκαν ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα. Στην έρευνα συμμετείχαν 20 ασθενείς του Καρδιολογικού και Καρδιοχειρουργικού τομέα σε ένα Νοσοκομείο στον Νομό Αττικής. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσα από ερωτηματολόγια και ατομικές συνεντεύξεις με τους ασθενείς, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν ταυτόχρονα, εφαρμόζοντας με αυτόν τον τρόπο την μέθοδο της τριγωνoπoίησης (triangulation).