Συνεργατικά - διαδικτυακά εργαλεία στην εκπαίδευση
Collaborative - Internet tools in education
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Συνεργατικά εργαλεία ; Διαδικτυακά εργαλεία ; Εκπαίδευση ; Εκπαιδευτικές εφαρμογέςΠερίληψη
Στην παρούσα διδακτορική διατριβή προσεγγίζονται διάφοροι τρόποι μάθησης και ενίσχυσης της γνώσης υπό το πρίσμα της σύγχρονης τεχνολογικής εξέλιξης, δεδομένου ότι οι επιρροές στη μάθηση και στον τρόπο διδασκαλίας από τις νέες τεχνολογικές τάσεις είναι πλέον εμφανείς. Κινητήριος δύναμη αποτελεί η διερεύνηση του εύρους και του βάθους της κατάκτησης της γνώσης όταν η μάθηση επιτυγχάνεται με προσεγγίσεις διδασκαλίας που συνδυάζουν διαθέσιμα εργαλεία και τεχνικές μάθησης. Μια τέτοιου είδους μελέτη αποκαλύπτει πτυχές και ιδιαιτερότητες που μπορεί να οδηγήσουν στην ανάπτυξη νέων τεχνικών και εργαλείων μετάδοσης και κατάκτησης της γνώσης.
Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιείται αρχικά η θεωρητική προσέγγιση των διαφορετικών τρόπων, θεωριών και τύπων της σύγχρονης μάθησης, με έμφαση στη συνεργασία και την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών. Συγκεκριμένα για τη συνεργασία, τα θέματα που καλύπτονται αφορούν τη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών και μεταξύ των μαθητών με τους εκπαιδευτικούς, εστιάζοντας και αξιοποιώντας διάφορα θεωρητικά πλαίσια και τεχνικές υποστήριξης και ενίσχυσης της μάθησης. Επιπλέον, η εκτενής βιβλιογραφική έρευνα για τις σύγχρονες συνεργατικές τάσεις και τα σύγχρονα συνεργατικά περιβάλλοντα στην εκπαίδευση, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της παρούσας διατριβής, οδήγησε στην παραγωγή μιας σειράς εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που αξιοποιούν τα διαθέσιμα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και πλαισιώνονται από τις κατάλληλες θεωρίες μάθησης.
Συνεχίζοντας στο ίδιο πλαίσιο, σχεδιάστηκαν, υλοποιήθηκαν, αξιολογήθηκαν ή/και εφαρμόστηκαν εκπαιδευτικές εφαρμογές για την υποστήριξη και την προώθηση της συνεργασίας και της μάθησης στην εκπαιδευτική διαδικασία κατά τη διάρκεια εκπόνησης της παρούσας διατριβής. Οι εφαρμογές αυτές, κατά το σχεδιασμό τους, πλαισιώθηκαν από θεωρίες μάθησης και θεωρητικά πλαίσια ώστε να είναι κατάλληλες για την εκπαίδευση. Επιπρόσθετα, δημιουργήθηκε σχετικό εκπαιδευτικό υλικό για κάθε μία από τις εφαρμογές που υλοποιήθηκαν προκειμένου να καλυφθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες διαφόρων μαθημάτων όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Το εκπαιδευτικό υλικό αφορά στο περιεχόμενο της κάθε εφαρμογής, που έρχεται σε απόλυτη συμφωνία με την επίσημη διδακτέα ύλη για κάθε περίπτωση, καθώς και στην δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων και φύλλων εργασίας όπου οι διδασκόμενοι δημιουργούν τις δικές τους εφαρμογές. Οι εκπαιδευτικές εφαρμογές, η αξιολογήσή τους και το συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό περιγράφονται αναλυτικά ανά περίπτωση.
Πιο συγκεκριμένα, η παρούσα διατριβή εστιάζει στα μαθήματα της Πληροφορικής, χωρίς να αποκλείει την επέκταση και σε άλλα εκπαιδευτικά αντικείμενα, και στην υποστήριξη και πλαισίωσή τους με κατάλληλα εκπαιδευτικά λογισμικά και εκπαιδευτικά σενάρια που εντοπίστηκαν ή σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν γι’ αυτό το σκοπό.