Εναλλακτική προσέγγιση του προγράμματος Out Of Eden Learn - Σχεδιασμός οδηγού διασύνδεσης του προγράμματος OOEL με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών της Δ’ Δημοτικού
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ ; Πρόγραμμα Out Of Eden Learn (OOEL) ; Οργανισμός Project Zero ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ; Οδηγός υλοποίησης ; Διασύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμαΠερίληψη
Στην παρούσα ερευνητική διπλωματική εργασία αξιοποιήθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της παγκόσμιας μαθησιακής κοινότητας του Οργανισμού Project Zero της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Harvard.
Συγκεκριμένα, παρουσιάζεται μία εναλλακτική προσέγγιση του προγράμματος Out Of Eden Learn (OOEL), όπως αυτό υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», μέσα από έναν οδηγό ο οποίος είναι συνδεδεμένος με τους σκοπούς και τους στόχους του προγράμματος σπουδών για την Δ’ Δημοτικού.
Στην έρευνα πήραν μέρος μαθητές και εκπαιδευτικοί από δώδεκα (12) Νηπιαγωγεία και τριάντα (30) Δημοτικά Σχολεία από όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Σε διάρκεια έξι (6) εβδομάδων χορηγήθηκαν στους εκπαιδευτικούς αρχικά και στη συνέχεια στους μαθητές, δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν με βάση τις αρχές του προγράμματος. Ως βασικές αρχές του προγράμματος θεωρήθηκαν: α) η παρατεταμένη παρατήρηση “slow looking”, β) η ανταλλαγή ιστοριών “exchange stories” και γ) η διαπολιτισμική διασύνδεση τοπικών και οικουμενικών ζητημάτων “connect to bigger human stories”.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος οι εκπαιδευτικοί είχαν τη δυνατότητα να επικοινωνούν μεταξύ τους, να ανταλλάσσουν απόψεις και να μοιράζονται ιδέες για την καλύτερη εφαρμογή του προγράμματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά λόγω της πανδημίας του COVID-19 και της απαγόρευσης της λειτουργίας όλων των σχολικών δομών με φυσική παρουσία.
Στο τέλος του προγράμματος χορηγήθηκε στους εκπαιδευτικούς ένα ερωτηματολόγιο, προκειμένου να αξιολογηθεί κατά πόσο εφαρμόσιμη και εφικτή είναι η ενσωμάτωση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος στο σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα και να ανιχνευθούν οι ανάγκες των εκπαιδευτικών.
Ύστερα από την αξιολόγηση των απαντήσεων των εκπαιδευτικών σχεδιάστηκε ένα οδηγός διασύνδεσης των δραστηριοτήτων του προγράμματος ΟΟΕL με το αναλυτικό πρόγραμμα ο οποίος είναι στοχευμένος για την Δ’ Δημοτικού. Στον οδηγό αυτόν περιγράφονται αναλυτικά οι δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν εκπαιδευτικοί και μαθητές, καθώς και οι προεκτάσεις των δραστηριοτήτων και οι επιμέρους στόχοι, αλλά και στοιχεία πιο ειδικά όπως οι θεματικές περιοχές, η προτεινόμενη διδακτική ώρα και η δομή της τάξης.
Στο τέλος, παρατίθενται τα συμπεράσματα που από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων που συγκεντρώθηκαν από τη διεξαγωγή της πειραματικής διαδικασίας.