Εμφάνιση απλής εγγραφής

Examining self-regulated learning through eportfolios in higher education: the case of an eportfolio based self-regulated learning (EPSRL) approach for advancing academic achievement

dc.contributor.advisorΠαρασκευά, Φωτεινή
dc.contributor.authorΑλεξίου, Αικατερίνη
dc.contributor.authorAlexiou, Aikaterini
dc.date.accessioned2020-10-08T12:38:32Z
dc.date.available2020-10-08T12:38:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/12953
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26267/unipi_dione/376
dc.description.abstractΗ πανταχού παρουσία της τεχνολογίας, η διείσδυση των κοινωνικών μέσων στην ακαδημαϊκή ζωή και το νέο σύνολο δεξιοτήτων φαίνεται να δημιουργούν νέες προκλήσεις για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, την ακαδημαϊκή επίδοση, την ευεξία και την ευημερία των ατόμων. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα εκπαιδευόμενων που δυσκολεύονται τόσο ώστε να έχουν ισορροπία ανάμεσα στην ακαδημαϊκή και την κοινωνική ζωή όσο και να ακολουθήσουν μια ομαλή μετάβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και επομένως να ενισχύσουν την ακαδημαϊκή τους απόδοση. Επιπροσθέτως, η χαμηλή επίδοση των εκπαιδευομένων αποκαλύπτει αδυναμίες σε πτυχές που αφορούν στη διαδικασία της μάθησης όπως είναι: γνωστικές, συναισθηματικές, συμπεριφορικές και κοινωνικές διαδικασίες. Η Αυτο-Ρυθμιζόμενη Μάθηση είναι μία δεξιότητα που έχει επίδραση στην ακαδημαϊκή απόδοση, την ευεξία, την ευημερία και τη δια-βίου μάθηση ωστόσο αποτελεί μία αχαρτογράφητη περιοχή για την πλειονότητα των εκπαιδευομένων της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι ερευνητικές μελέτες πρέπει να διερευνήσουν την πιθανότητα σχεδιασμού εκπαιδευτικών παρεμβάσεων οι οποίες να ενθαρρύνουν τη χρήση στρατηγικών Αυτο-ρυθμιζόμενης Μάθησης μέσω Τεχνολογικά υποστηριζόμενων Περιβαλλόντων Μάθησης. Μεταξύ των Τεχνολογικά υποστηριζόμενων Περιβαλλόντων Μάθησης, οι Ηλεκτρονικοί Φάκελοι αποτελούν ένα δυναμικό εργαλείο το οποίο είναι γνωστό στον χώρο της εκπαίδευσης. Οι Ηλεκτρονικοί Φάκελοι μπορούν να ενισχύσουν την ικανότητα του ατόμου να μαθαίνει με έναν αυτο-ρυθμιζόμενο τρόπο ώστε να αναπτύξει μία ευρεία γκάμα δεξιοτήτων, έτσι προτείνεται ο σχεδιασμός μίας εκπαιδευτικής παρέμβασης βασισμένη στους Ηλεκτρονικούς Φακέλους (ως δυναμικά Τεχνολογικά υποστηριζόμενα Περιβάλλοντα Μάθησης) για την εδραίωση των δεξιοτήτων Αυτο-ρυθμιζόμενης Μάθησης και τη διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ της Αυτό-ρυθμιζόμενης διαδικασίας μάθησης, της ακαδημαϊκής επίδοσης και του συστήματος μάθησης. Τα παραπάνω δεδομένα υποστηρίζουν ότι υπάρχει ανάγκη για ενδελεχή έρευνα των παραγόντων που συμβάλλουν στην υψηλή ακαδημαϊκή επίδοση. Επομένως, επιδιώκεται η μελέτη των παραγόντων που μπορούν να προβλέψουν και να διασφαλίσουν ότι οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να έχουν κίνητρο στη μάθηση τους, να αξιοποιούν αποτελεσματικά στρατηγικές και να διαχειρίζονται τη μάθηση τους. Επιπροσθέτως, είναι σημαντικό να εξεταστούν εκείνοι οι παράγοντες που επηρεάζουν θετικά την ακαδημαϊκή επίδοση των εκπαιδευομένων. Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα, ένα γενικό ερώτημα τέθηκε: ‘Πώς μπορεί μία εκπαιδευτική παρέμβαση να διασφαλίσει ότι οι εκπαιδευόμενοι θα κατακτήσουν υψηλή ακαδημαϊκή επίδοση και θα συνεισφέρει στην ευεξία/ευημερία των ατόμων;’ Προς αυτή την κατεύθυνση, επιλέχθηκε μία ενδιαφέρουσα ερευνητική μεθοδολογία, η έρευνα βασισμένη σε σχεδιασμό, ώστε να μελετηθεί σε ένα αυθεντικό πλαίσιο το ερευνητικό πρόβλημα. Σύμφωνα με την έρευνα βασισμένη σε σχεδιασμό, υπάρχουν τρία στάδια εξέλιξης: στο αρχικό στάδιο εκπονήθηκε ενδελεχής επισκόπηση της βιβλιογραφίας όπου και δημιουργήθηκε ένα εννοιολογικό μοντέλο. Στο στάδιο της προτυποποίησης, αφού σχεδιάσθηκε η ‘προτεινόμενη λύση’ (εννοιολογικό μοντέλο) εξετάστηκε μέσα από επαναληπτικές πειραματικές διαδικασίες. Κάθε πειραματική διαδικασία ήταν μία ερευνητική παρέμβαση όπου συλλέγονταν τα δεδομένα βάσει της μικτής ερευνητικής στρατηγικής. Για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας, τρεις μικρο-κύκλοι εκπονήθηκαν ως τρεις διαφορετικές ερευνητικές παρεμβάσεις (Μελέτη 1, Μελέτη 2 και Μελέτη 3) όπου συλλέχθηκαν δεδομένα από τα ερωτηματολόγια, τις ρουμπρίκες, τους ατομικούς αναστοχασμούς, το ιστορικό του συστήματος, τα τεστ πριν- και μετά- τη διαδικασία και τα τεχνουργήματα/παραδοτέα των εκπαιδευομένων. Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων (Ntotal= 237) ήταν μεταξύ 18 και 22 χρονών, προπτυχιακοί φοιτητές σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες είναι ειδικοί ώστε να χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές, να πλοηγούνται στο διαδίκτυο, να αξιοποιούν επεξεργαστές κειμένου και να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα. Επίσης, οι συμμετέχοντες ήταν θετικοί για την υλοποίηση του Ηλεκτρονικού Φακέλου και την απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων. Στην Μελέτη 1 (N1=86), σχεδιάσθηκε το εννοιολογικό πλαίσιο και το σύστημα (έκδοση 1), το οποίο και εξετάστηκε μέσω της πειραματικής διαδικασίας (Στάδιο Προτυποποίησης- 1η Επανάληψη). Σύμφωνα με τα ευρήματα, προέκυψε ότι το σύστημα (έκδοση 1) είχε ανάγκη από μετατροπές και προσθήκες ώστε να υποστηρίξει κατάλληλα τους εκπαιδευόμενους να ενισχύσουν τις δεξιότητες αυτο-ρυθμιζόμενης μάθησης, να εμπλακούν ενεργά στη διαδικασία και ενισχύσουν την ακαδημαϊκή τους επίδοση. Ακολουθώντας τα πολύτιμα αποτελέσματα, επιχειρήθηκε ο επανασχεδιασμός του εννοιολογικού πλαισίου, η ανανέωση του Ηλεκτρονικού Φακέλου (έκδοση 2) και η υλοποίηση μιας εκπαιδευτικής παρέμβασης βασισμένη στον Ηλεκτρονικό φάκελο ως ένα σύστημα κοινωνικής δικτύωσης. Στη Μελέτη 2 (N2=123) και Μελέτη 3 (N3=28) σχεδιάστηκε και ελέγχθηκε πειραματικά η προσέγγιση/παρέμβαση για την Αυτο-Ρυθμιζόμενη Μάθηση βασισμένη στον Ηλεκτρονικό Φάκελο (Στάδιο Προτυποποίησης- 2η και 3η Επανάληψη). Στο τελικό στάδιο της αξιολόγησης, τα αποτελέσματα των τριών μελετών (Μελέτη 1, 2 και 3) παρείχαν σημαντικά ευρήματα για αναστοχασμό και μελλοντικές ερευνητικές προτάσεις. Τα ποιοτικά και ποσοτικά αποτελέσματα αναλύθηκαν (μικτή ερευνητική στρατηγική και τριγωνοποίηση) και καταδεικνύουν ότι: Η υλοποίηση της προσέγγισης/παρέμβασης για την Αυτο-Ρυθμιζόμενη Μάθηση βασισμένη στον Ηλεκτρονικό Φάκελο και το σύστημα επηρέασαν θετικά την Αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση των εκπαιδευομένων. Οι εκπαιδευόμενοι αξιοποίησαν μία μεγάλη κλίμακα διαδικασιών αυτο-ρύθμισης όπως τοποθέτηση στόχων, κίνητρα, εσωτερικός και εξωτερικός προσανατολισμός κινήτρων, αξία τη δραστηριότητας, αυτο-αποτελεσματικότητα, στρατηγικές μάθησης, διαχείριση χρόνου, συνεργατική μάθηση, απόκτηση βοήθειας, τα οποία βελτίωσαν μετά τη συμμετοχή στην παρέμβαση και την πρακτική αξιοποίηση τους κατά την ακαδημαϊκή μελέτη. Επιπρόσθετα, η προσέγγιση/παρέμβαση για την Αυτο-Ρυθμιζόμενη Μάθηση βασισμένη στον Ηλεκτρονικό Φάκελο είχε θετική επίδραση στην ακαδημαϊκή επίδοση. Το επίπεδο συμφωνίας μεταξύ των τεσσάρων πηγών αξιολόγησης (εκπαιδευόμενοι, συν-εκπαιδευόμενοι, εκπαιδευτής και εξωτερικοί αξιολογητές), όπου ανεξάρτητα αποτίμησαν τα κριτήρια του εργαλείου (ο στόχος του ηλεκτρονικού φακέλου, τα τεχνουργήματα, ο αναστοχασμός στην πράξη και η ευχρηστία του ηλεκτρονικού φακέλου) ήταν υψηλό και ως εκ τούτου θεωρούνται αξιόπιστα. Επίσης, η συνοχή μεταξύ των κριτηρίων του Ηλεκτρονικού Φακέλου είναι υψηλή και έτσι κάθε κριτήριο αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα αποτίμησης της επίδοσης. Επίσης, η προσέγγιση/παρέμβαση για την Αυτο-Ρυθμιζόμενη Μάθηση βασισμένη στον Ηλεκτρονικό Φάκελο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποστήριξε κατάλληλα τους εκπαιδευόμενους ώστε να αξιοποιήσουν και να χρησιμοποιήσουν πρακτικά τις διαδικασίες της αυτο-ρυθμιζόμενης μάθησης. Οι εκπαιδευόμενοι αποτίμησαν την παρέμβαση και συμφώνησαν ότι ο σχεδιασμός του Ηλεκτρονικού φακέλου υποστήριξε κατάλληλα την αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση όπου και φαίνεται να ενισχύθηκε κατά την εξέλιξη των τριών φάσεων της διαδικασία (1-προετοιμασία, 2-σχεδιασμός και έλεγχος, 3-αυτο-αναστοχασμός). Εν κατακλείδι, τα ευρήματα της παρούσας διδακτορικής διατριβής ενισχύουν την τρέχουσα βιβλιογραφία, καθώς επισημαίνουν τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να σχεδιασθεί ένα εννοιολογικό πλαίσιο βασισμένο στην Αυτο-ρυθμιζόμενη Μάθηση (με έμφαση σε γνωστικές, συναισθηματικές, συμπεριφορικές και κοινωνικές διαδικασίες) για τη ανάπτυξη Ηλεκτρονικών φακέλων μάθησης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τη διαμόρφωση μίας ροής εργασίας που μπορεί να υποστηρίξει τα άτομα να αρχικοποιήσουν τις δεξιότητες Αυτο-ρυθμιζόμενης μάθησης και να διαχειριστούν το μονοπάτι της μάθησης τους. Επιπροσθέτως, η διδακτορική διατριβή συνεισφέρει στο πεδίο του Σχεδιασμού Ατομικής Ανάπτυξης, της ευεξίας και ευημερίας των ατόμων μέσω πολύτιμων ευρημάτων και προτάσεων σχετικά με την επίδραση της παρέμβασης στην αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση και την ακαδημαϊκή επίδοση. Τέλος, παρέχονται θεωρητικές και πρακτικές μελλοντικές προτάσεις για (μεγάλες- και μικρο-μεσαίες δράσεις) στην ακαδημαϊκή κοινότητα, στους εκπαιδευτικούς, στους σχεδιαστές εκπαιδευτικού υλικού, στους υπεύθυνους εκπαιδευτικών συστημάτων, στους σχεδιαστές ψηφιακού υλικού, στους διαχειριστές έργων και στους υπεύθυνους διαχείρισης προσωπικού.el
dc.format.extent364el
dc.language.isoenel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.titleExamining self-regulated learning through eportfolios in higher education: the case of an eportfolio based self-regulated learning (EPSRL) approach for advancing academic achievementel
dc.title.alternativeΕξετάζοντας την αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση στους ηλεκτρονικούς φακέλους μάθησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: η περίπτωση ενός ηλεκτρονικού φακέλου μάθησης βασισμένου στην αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση για την προώθηση της ακαδημαϊκής ανάπτυξηςel
dc.typeDoctoral Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτωνel
dc.description.abstractENThe ubiquitous presence of technology, the penetration of social media in academic life and the new landscape of skills seem to challenge Higher Education (HE) environments, academic achievement and individuals’ well-being. There are several examples of students who cannot find a balance between their academic and social life, thus they fail to follow a smooth transition into HE and advance their academic performance. Further, low achievement uncovers limitations on cognitive, affective, behavioral and social processes of learning. Self-Regulated Learning (SRL) competency has impact on academic performance, well-being and lifelong learning but constitutes an uncharted area for the majority of HE students. Research should explore the potential of designing effective interventions that encourage the use of SRL strategies through Technology-Enhanced Learning Environments (TELEs). Among TELEs, ePortfolio can be seen as a powerful tool that becomes popular in education. Acknowledging the fact that ePortfolios can enhance an individual’s ability to learn in a self-regulated way and promote the development of both hard and soft skills, the design of an ePortfolio intervention (as a dynamic TELE) for establishing SRL skills and measuring the interconnections among SRL process, academic achievement and the system is recommended. The above facts imply that there is a need of thorough investigation of the predictors that contribute to high academic achievement. Thus, this research attempted to investigate the predictors that ensure that learners can be motivated, use strategies effectively and manage their learning. Also, it was examined how these predictors can positively affect students’ academic achievement. Considering these facts, a general question that is posed to: ‘In what ways may an educational intervention contribute to high academic achievement and students’ well-being?’. Towards this, it was selected an interesting research paradigm that delves deeper into complex authentic learning settings and is titled design-based research. According to the design-based research, in the preliminary stage an extended literature review was undertaken and a dedicated conceptual model was designed. In the prototyping stage, the designed solution (conceptual model) was tested through a number of iterations. Each iteration was a micro cycle where mixed-methods of data collection were used. For the needs of this research, three micro cycles were conducted as three stand-alone studies (Study 1, Study 2, Study 3) focused on various forms of data including questionnaires, rubrics, individual’s reflections, log files, pre- and post-tests and student products. The majority of the participants (Ntotal= 237) was in the age range from 18 to 22 years old, undergraduate male students in a Greek Higher Education Institution. Most of the participants were expert users in using digital devices, internet browsing, using text editing software and using social networking sites (SNSs). Also, the majority of the participants were positive about the ePortfolio implementation as they wanted to gain new knowledge and advance their skills. In Study 1 (N1=86) the conceptual framework and the ePortfolio system (version 1) designed and tested (Prototype Stage -Iteration 1). Findings indicated that the ePortfolio system (version 1) needed further modifications in order to support participants improve their SRL skills, engage in the process and boost their academic achievement. Based on valuable insights, the re-design of the conceptual framework, the delivery of an updated ePortfolio system (Version 2) and the implementation of an ePortfolio intervention was attempted. In Study 2 (N2=123) and Study 3 (N3=28) the ePortfolio-based Self-Regulated Learning approach/intervention (ePSRL) delivered and tested (Prototype Stage -Iteration 2 & 3). Finally, in the assessment stage the delivery of findings of the research (Study 1, 2 & 3) provided reflections on the results and future research implications. The results of the quantitative and qualitative analysis (mixed methods research design) revealed that: the implementation of the ePortfolio-based Self-Regulated Learning (ePSRL) approach and the system affected students’ SRL. Participants used a wide range of SRL processes and their goal setting, motivation, intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation, task value, self-efficacy, learning strategies, time management, peer learning, help seeking improved after applying the ePSRL approach to their academic study. Further, the ePortfolio intervention had a positive impact on academic achievement. The level of agreement among four assessors (students, peers, instructor and external evaluators) that independently rated the constructs of the scale (ePortfolio Purpose, Artifacts Repository, Reflection in Action and ePortfolio Usability characteristics) can be considered substantial. Also, the consistency among the ePortfolio criteria was acceptably high and each construct should be reserved. Finally, the ePSRL intervention in HE supported students to practise SRL processes. Participants evaluated the ePSRL approach and agreed that the design of the ePortfolio supported SRL well and tended to increase during the SRL phases (namely forethought, performance-control, and self-reflection). To sum up, the key findings of this PhD added to the literature, by showing how to design a conceptual framework based on SRL (cognitive, affective, behavioral and contextual processes) for ePortfolios in HE (ePortfolio-based Self-Regulated Learning (ePSRL) approach) and tailor a workflow process that supports individuals to initiate SRL processes and manage their learning path. Also, this PhD contributed to the field of Personal Development Planning (PDP) and well-being by providing valuable insights about the effect of the ePortfolio intervention on SRL and academic achievement. Towards this, theoretical and practical implications for (large- and small-scale developments) faculty, educators, instructional designers, technology specialists, coaching managers, designers of training materials, project managers and human resource experts were proposed.el
dc.subject.keywordMotivationel
dc.subject.keywordSelf-efficacyel
dc.subject.keywordReflectionel
dc.subject.keywordAssessmentel
dc.subject.keywordInterventionel
dc.subject.keywordSatisfactionel
dc.subject.keywordSelf-regulated learningel
dc.subject.keywordMicroanalytic protocolsel
dc.subject.keywordGoal settingel
dc.subject.keywordLearning strategiesel
dc.subject.keywordTime managementel
dc.subject.keywordPeer learningel
dc.subject.keywordHelp seekingel
dc.subject.keyworde-Portfolioel
dc.subject.keyworde-Portfolio systemsel
dc.subject.keywordSocial network systemel
dc.subject.keywordSocial mediael
dc.subject.keywordAcademic achievementel
dc.subject.keywordUndergraduate studentsel
dc.subject.keywordPostgraduate studentsel
dc.subject.keywordAcademic performanceel
dc.subject.keywordSRL modelsel
dc.date.defense2020-07-02


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής


Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»