Διαχείριση έργων ψηφιακού μετασχηματισμού στον τραπεζικό κλάδο: η διοίκηση της αλλαγής
Master Thesis
Συγγραφέας
Κολυβά, Σπυριδούλα - Μαρίνα
Ημερομηνία
2020Επιβλέπων
Χονδροκούκης, ΓρηγόριοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ψηφιακός μετασχηματισμός ; Διοίκηση αλλαγών ; Διαχείριση έργων ; Τραπεζικός κλάδοςΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να παρουσιάσει πως η εξέλιξη της τεχνολογίας οδηγεί τα παραδοσιακά τραπεζικά ιδρύματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό και πως αυτά διαχειρίζονται την εν λόγω μετάβαση. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρονται οι βασικές τεχνολογίες και καινοτομίες για το τραπεζικό οικοσύστημα, καθώς και ο τρόπος που διαταράσσουν τις καθιερωμένες δυνάμεις του ανταγωνισμού στον τραπεζικό κλάδο, μεταβάλλουν το ρυθμιστικό και θεσμικό πλαίσιο, και συντελούν στην πρόοδο της ψηφιακής τραπεζικής. Με αυτόν τον τρόπο σκιαγραφείται η ανάγκη ψηφιακού μετασχηματισμού των παραδοσιακών τραπεζών για την επιβίωσή τους.
Στη συνέχεια, βάσει της διεθνούς βιβλιογραφίας, μελετάται ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η διαχείρισή του, μέσα από διάφορες προσεγγίσεις, όπως αυτή της Διοίκησης έργων και της Διοίκησης αλλαγών. Τέλος, βάσει της προηγούμενης βιβλιογραφικής ανασκόπησης, γίνεται προσπάθεια να αποτυπωθούν οι ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να εστιάζει μια παραδοσιακή τράπεζα για τη διαχείριση του ψηφιακού μετασχηματισμού ολιστικά και αποτελεσματικά.
Συνοπτικά, τα αποτελέσματα της παρούσας εργασίας έδειξαν πως ο συνδυασμός τεχνολογιών δημιουργεί τεράστιες δυνατότητες για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων, υπηρεσιών αλλά και επιχειρηματικών μοντέλων στον τραπεζικό κλάδο. Ως συνέπεια, ο τραπεζικός κλάδος διαταράσσεται από την εισαγωγή νέων διαφοροποιημένων παικτών, τα ρυθμιστικά πλαίσια αναδιαμορφώνονται προκειμένου να διασφαλίζονται οι πελάτες και τα δεδομένα τους , όμως παράλληλα να διευκολύνεται η ανάπτυξη του τραπεζικού τομέα μέσω της καινοτομίας, και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των παραδοσιακών τραπεζών είναι πλέον επιτακτική ανάγκη.
Κρίνεται λοιπόν πως η ανταπόκριση των τραπεζών θα πρέπει να πραγματοποιείται με παράλληλη εστίαση του μετασχηματισμού στην εμπειρία του πελάτη, τις διαδικασίες και το επιχειρηματικό μοντέλο. Ενώ, οι δράσεις και τα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού θα πρέπει να πραγματοποιούνται με ευέλικτη προσέγγιση λόγω των ραγδαίων ρυθμών αλλαγής και της αυξημένης πολυπλοκότητας. Τέλος δεν θα πρέπει να υποτιμάται ο ρόλος του ανθρώπινου δυναμικού της τράπεζας, εργαζομένων και ηγετικών στελεχών, για την ολοκλήρωση, υιοθέτηση και αποτελεσματικότητα των αλλαγών και έτσι θα πρέπει να πραγματοποιούνται οι ανάλογες ενέργειες διαχείρισης.