Τεχνολογικά υποστηριζόμενη μάθηση - παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για την ανάπτυξη δεξιοτήτων στον 21ο αιώνα: δημιουργία ενός e-course χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του Design Thinking για την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ηλεκτρονική μάθηση ; Design thinking ; Δημιουργικότητα ; Συνεργατικότητα ; Ψηφιακές κατασκευές ; STEAM ; The Launch Cycle ; The 6 Thinking Hats ; e-Course ; Μικτή μάθησηΠερίληψη
Στην εποχή μας συνηθίζεται ακόμη ο παραδοσιακός τρόπος διδασκαλίας με αποτέλεσμα να μην καλλιεργούνται δύο από τις βασικότερες δεξιότητες του 21ου
αιώνα, όπως η δημιουργικότητα και η συνεργατικότητα.
Για να προωθηθούν αυτές οι δεξιότητες σχεδιάστηκε και στήθηκε στο διαδίκτυο ένα
e-course μικτής μάθησης για μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού με τη βοήθεια του
διαδικτυακού εργαλείου Weebly. Βασικό θεωρητικό μοντέλο ήταν η προσαρμογή
του Design Thinking σε μαθητές δημοτικού, η μέθοδος The Launch Cycle. Οι
ενότητες και οι δραστηριότητες του μαθήματος διαρθρώθηκαν με βάση τα στάδια
του και ενορχηστρώθηκε με τη δημιουργική στρατηγική The 6 Thinking Hats, για να
προάγει τη δημιουργικότητα μεταξύ των μαθητών. Αναλυτικότερα,
χρησιμοποιήθηκαν οι ακολουθίες των καπέλων που αφορούν την Επίλυση
Προβλήματος και τη Γρήγορη Αξιολόγηση.
Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες, οι οποίες οργανώθηκαν με τη χρήση των
συνεργατικών στρατηγικών Brainstorming και Jigsaw, ώστε να αναπτυχθεί η
συνεργατικότητά τους. Το μάθημα υλοποιήθηκε στην εκπαιδευτική αίθουσα με τη
βοήθεια συσκευών i-Pad 2.0.
Η μελέτη εφαρμόστηκε σε ένα μικρό δείγμα μαθητών (18) της ΣΤ’ τάξης της
Πρωτοβάθμιας σχολικής εκπαίδευσης με τη μορφή της ανάλυσης περίπτωσης (case
study). Για τη συλλογή των δεδομένων δημιουργήθηκαν ρουμπρίκες προ-ελέγχου
και μετά-ελέγχου. Από την ποιοτική και ποσοτική ανάλυση των δεδομένων που
συγκεντρώθηκαν στην αρχική και στην τελική φάση της διαδικασίας, φαίνεται πως
οι εκπαιδευόμενοι έμειναν κυρίως στο ίδιο επίπεδο δημιουργικότητας που είχαν
πριν το μάθημα, η συνεργατικότητα μεταξύ τους αυξήθηκε και το μάθημα ήταν
αρκετά αποτελεσματικό.
Η συμβολή της παρούσας μελέτης επικεντρώνεται λοιπόν στα αποτελέσματα που
προέκυψαν, με σκοπό να καταδειχθεί ένας εναλλακτικός τρόπος μάθησης
βασισμένος στον συνδυασμό της νέας μεθόδου του The Launch Cycle και των The 6
Thinking Hats, με τη χρήση της τεχνολογίας σχετικά με τη δημιουργικότητα και τη συνεργατικότητα και τους τρόπους που θα μπορούσε αυτή να βελτιωθεί
μελλοντικά.