Η υλοποίηση ηλεκτρονικού μαθήματος στην πλατφόρμα Weebly με όχημα την μεθοδολογία STEAM για την ανάπτυξη των επιτελικών λειτουργιών των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Επιτελικές λειτουργίες ; Executive functions ; STEAM ; Self-regulated learningΠερίληψη
Η παρούσα Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία έχει θέσει ως πυρήνα μελέτης τις επιτελικές λειτουργίες των μαθητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατά την αλληλεπίδρασή τους με το ηλεκτρονικό περιβάλλον “IcaruSTEAM”, το οποίο χαρακτηρίζεται από την καινοτόμα μεθοδολογία STEAM, ενώ το εκπαιδευτικό σενάριο ακολουθεί τις αρχές της Αυτορρυθμιζόμενης Μάθησης.
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της Ηλεκτρονικής Μάθησης είναι ότι το διαδραστικό ψηφιακό περιεχόμενο επιτρέπει την αλληλεπίδραση ανάμεσα στους μαθητές και το ηλεκτρονικό περιβάλλον-είτε σε ατομικό, είτε και σε συνεργατικό επίπεδο- ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει τη μάθηση κατά τη ζήτηση (Learning on demand). Μέσα από την εφαρμογή του εκπαιδευτικού μας σεναρίου στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του Weebly, η διανομή και η βελτίωση της πληροφορίας έγινε άμεσα, ενώ το ενδιαφέρον των μαθητών διατηρήθηκε ακέραιο σε μεγάλο βαθμό. Η πρόσβαση στο περιεχόμενο δεν απαιτούσε τη φυσική παρουσία, εκτός από μία δραστηριότητα που είχε σχεδιαστεί να εκτελεστεί δια ζώσης (εκπαιδευτική ρομποτική).
Πρόκειται, λοιπόν, για ένα ηλεκτρονικό μάθημα μερικών ωρών, το οποίο χρησιμοποίησε ως εργαλείο καινοτομίας τη μεθοδολογία STEAM, ενώ ακολούθησε στρατηγικές που επέτρεψαν στους μαθητές να ρυθμίσουν τη διαδικασία της μάθησης και να υιοθετήσουν τον προσωπικό τρόπο και μέσα κατάκτησης της νέας γνώσης. Με τη χρήση Web 2.0 εργαλείων δημιουργήθηκε ένα ενορχηστρωμένο σενάριο βασισμένο στη μεθοδολογία STEAM και στις αρχές της Αυτορρυθμιζόμενης Μάθησης (Self-Regulated Learning), αξιοποιώντας την πλατφόρμα του Weebly, με στόχο να αναδειχθούν στρατηγικές και μέσα ενίσχυσης των επιτελικών λειτουργιών.
Βασικό θέμα του ηλεκτρονικού μαθήματος είναι η γνώση που αφορά στον τρόπο πτήσης των αεροπλάνων, κάτι που περιλαμβάνει έννοιες που αποτελούν μια διαθεματική προσέγγιση. Οι μαθητές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τους στόχους κάθε δραστηριότητας, να θέτουν οι ίδιοι στόχους-ανάλογα με το επίπεδο γνώσεων κι ενδιαφερόντων που έχουν- ενώ ταυτόχρονα επιλέγουν το μέσο κατάκτησης της πληροφορίας (βίντεο, προσωπική αναζήτηση, ανάγνωση).
Από τα ερευνητικά δεδομένα, προκύπτει ότι οι επιτελικές λειτουργίες εξαιτίας του μεγάλου εύρους δεξιοτήτων που περιλαμβάνουν, απαιτούν συντονισμένες στρατηγικές και κυρίως περισσότερο χρόνο ενασχόλησης και αλληλεπίδρασης των υποκειμένων με περιβάλλοντα που χαρακτηρίζονται από αυτές τις στρατηγικές. Έτσι, ήταν λογικό οι συμμετέχοντες της έρευνας να βελτιώσουν ελάχιστα το επίπεδο των επιτελικών λειτουργιών τους. Επίσης, το ηλεκτρονικό περιβάλλον “IcaruSTEAM” αξιολογήθηκε ως ένα αποδοτικό ηλεκτρονικό μάθημα, , ενώ ταυτόχρονα ανέδειξε τη μεθοδολογία STEAM, ως μια διαθεματική προσέγγιση η οποία μπορεί να ενσωματωθεί σε ένα ηλεκτρονικό περιβάλλον μάθησης και να συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων.