Βιώσιμη ανάπτυξη ελληνικού τουριστικού προϊόντος
Master Thesis
Συγγραφέας
Λεονταρίτη, Ναταλία
Ημερομηνία
2019-11Επιβλέπων
Πέκκα - Οικονόμου, ΒικτωρίαΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τουρισμός ; Βιώσιμος τουρισμός ; Αειφορία ; Οικοτουρισμός ; Εναλλακτικός τουρισμός ; Πράσινη ανάπτυξη ; Κύκλος ανάπτυξης προϊόντος ; Ανταγωνιστικότητα ; ΕποχικότηταΠερίληψη
Η παρούσα εργασία στοχεύει στη διερεύνηση του ελληνικού τουριστικού κλάδου μέσα από την
σκοπιά της βιώσιμης ανάπτυξης λαμβάνοντας υπόψη σημαντικές παραμέτρους χάρη στις οποίες
αναπτύσσεται και εδραιώνεται το αειφόρο τουριστικό μοντέλο.
Στο πρώτο κεφάλαιο της μελέτης γίνεται ιστορική αναφορά στο φαινόμενου του τουρισμού καθώς
και στις σημαντικότερες κοινωνικές και επιχειρηματικές δυνάμεις που συμβάλλουν στη
διαμόρφωσή του σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ επίσης παρουσιάζονται τα βασικά μεγέθη του
ελληνικού τουρισμού καθώς και τα κύρια χαρακτηριστικά που τον διακρίνουν.
Το δεύτερο κεφάλαιο επεξεργάζεται το ζήτημα της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού
και τη σχέση του με την ελκυστικότητα του κλάδου, τη ζήτηση και την προσφορά σε γενικότερο
επίπεδο, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον κύκλο ζωής του τουριστικού προϊόντος και τις πιθανές
προοπτικές ανάπτυξης του προκειμένου ένα μέρος να παραμείνει ανταγωνιστικό εφαρμόζοντας
εναλλακτικές στρατηγικές ανάπτυξης. Παρουσιάζεται επίσης η ανταγωνιστικότητα εντός των
πλαισίων της Ευρώπης και της Μεσογείου καθώς και οι θεμελιώδεις προϋποθέσεις που πρέπει να
τηρεί ένας προορισμός ώστε να θεωρηθεί ανταγωνιστικός.
Το τρίτο κεφάλαιο στρέφεται γύρω από τις προοπτικές ανάπτυξης του βιώσιμου τουρισμού στην
Ελλάδα. Παρουσιάζονται τα είδη του βιώσιμου τουρισμού, οι εναλλακτικές μορφές του, οι
προοπτικές οικονομικής ανάπτυξής τους, τα οφέλη που προσφέρουν στην τοπική κοινωνία και οι
πηγές χρηματοδότησής τους από ποικίλους αρμόδιους φορείς. Γίνεται ακόμη λόγος για τα βήματα
ανάπτυξης μίας βιώσιμης τουριστικής επιχείρησης αλλά και για τις οικολογικές πιστοποιήσεις, τα
οικολογικά σήματα και τα κριτήρια που τα οικολογικά καταλύματα οφείλουν να πληρούν.
Το τέταρτο κεφάλαιο αφορά τα δυνατά σημεία του ελληνικού τουρισμού σε σχέση πάντα με την
“πράσινη” ανάπτυξη. Αρχικά γίνεται μία διερεύνηση στις συνθήκες που επικρατούν στη χώρα σε
ευρύτερο επίπεδο και παρουσιάζονται οι δυνατότητες αλλά και οι απειλές που κλείνεται να
αντιμετωπίσει, ενώ στη συνέχεια παρατίθεται η αποστολή, το όραμα, τα ανταγωνιστικά
πλεονεκτήματα του ελληνικού τουρισμού και οι στρατηγικές αειφόρου ανάπτυξης, ενώ επίσης
μελετώνται θεματικοί στόχοι, επενδυτικές προτεραιότητες και κατηγορίες δράσεων.
Τέλος το πέμπτο κεφάλαιο αποτελεί μελέτη περίπτωσης του κυπριακού τουρισμού, ο οποίος θα
μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο ανάπτυξης από πολλές απόψεις δεδομένης της σημαντικής
ανόδου που σημείωσε τα τελευταία χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζεται η στρατηγική
ανάπτυξη του αειφόρου τουρισμού στην Κύπρο, γίνεται αξιολόγηση και ιεράρχηση των
εναλλακτικών μορφών τουρισμού και ανάλυση του επιχειρηματικού πεδίου καθώς και των γενικών κατευθυντήριων γραμμών του στρατηγικού σχεδιασμού.