Εξωστρεφής επιχειρηματικότητα
View/ Open
Abstract
Μια επιχείρηση δεν αρκεί να έχει άφθονους παραγωγικούς πόρους προκειμένου να δομήσει ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωσή της σε έναν ανταγωνιστικό κλάδο είναι η δημιουργία επιχειρηματικής δράσης. Η τελευταία συνίσταται στην αξιοποίηση των υπαρχόντων ευκαιριών με στόχο τη δημιουργία νέας αξίας και της ισχυροποίησης του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Δυστυχώς, ένα πρόβλημα που ταλανίζει τον παραγωγικό ιστό της χώρας μας είναι η έλλειψη επιχειρηματικότητας. Η χαμηλή επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα οφείλεται στην έλλειψη επιχειρηματικής κουλτούρας, στην αποστροφή προς τον επιχειρηματικό κίνδυνο, στην χαμηλή καινοτομική δραστηριότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, στις χαμηλές άμεσες ξένες επενδύσεις, στη γραφειοκρατία και στην έλλειψη ενός ευνοϊκού θεσμικού πλαισίου. Σε μία περίοδο όπου μαίνεται η οικονομική κρίση, δεν θα πρέπει μόνο να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα αλλά και η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων οι οποίες πρέπει να αντισταθμίσουν την χαμηλή εγχώρια ζήτηση, με την επέκτασή τους σε νέες αγορές. Στη παρούσα εργασία, παρατίθεται ανάλυση των δομικών εννοιών της επιχειρηματικότητας αλλά και της διεθνοποιημένης στρατηγικής, και στη συνέχεια εξετάζουμε τις στρατηγικές που υιοθέτησαν 4 επιτυχημένες ελληνικές επιχειρήσεις όπως η Τιτάν, τα Πλαστικά Θράκης, η ΚΡΙ-ΚΡΙ και η Jumbo. Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις έχοντας να αντιμετωπίσουν ένα ιδιαίτερα δυσμενές εγχώριο περιβάλλον επεκτάθηκαν στο εξωτερικό σε μία προσπάθεια να αντισταθούν στην πρωτοφανή οικονομική κρίση. Πραγματοποιώντας μία ανάλυση δεικτών και εξετάζοντας κάποια μεγέθη των εταιρειών αυτών, βλέπουμε ότι οι συγκεκριμένες διεθνοποιημένες ελληνικές επιχειρήσεις όχι μόνο έμειναν αλώβητες από τη κρίση αλλά, χάρη στην στρατηγική εξωστρέφειάς τους, 3 από τις 4 εταιρείες ενίσχυσαν τα μεγέθη τους.