Ψηφιακός μετασχηματισμός στον τομέα του τουρισμού
Digital transformation in tourism sector
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ψηφιακός μετασχηματισμός ; Τεχνολογία ; Τουρισμός ; Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ; Διαδικτυακές κριτικές ; Διαδικτυακά συστήματα κρατήσεων ; e-Tourism ; e-WOM ; m-Tourism ; Ψηφιακές τάσεις στον τουρισμό ; Εμπειρία πελάτηΠερίληψη
Η παρούσα Διπλωματική εργασία, αποτελεί την μελέτη που έγινε στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Οικονομικής και Επιχειρησιακής Στρατηγικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, με θέμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός στον Τομέα του Τουρισμού». Η εργασία διαπραγματεύεται τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού για τον τουριστικό κλάδο, τις σημαντικές ψηφιακές τάσεις της σημερινής εποχής και τα ψηφιακά επιτεύγματα που έχουν πραγματοποιηθεί στον κλάδο αυτό.
Αρχικά, στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μια παρουσίαση της έννοιας του τουρισμού, των βασικών και εναλλακτικών μορφών του τουρισμού και παρατίθεται μια συνοπτική ανάλυση της παρούσας και της μελλοντικής κατάστασης που αναμένεται να επικρατήσει στον τομέα αυτόν. Επιπλέον, πραγματοποιείται μια εκτενής ανάλυση στον τουριστικό κλάδο της Ελλάδας, καθώς αποτελεί έναν από τους κυριότερους πυλώνες της οικονομίας της. Μεγάλο ενδιαφέρον έχει η επίδραση του τουρισμού στις εισπράξεις της χώρας, στο ΑΕΠ της καθώς και στο πλήθος των εργαζομένων που απασχολούνται στον κλάδο αυτόν. Τέλος, παρουσιάζεται συνοπτικά ο ρόλος που έχει η τεχνολογία στον τουριστικό κλάδο.
Το δεύτερο κεφάλαιο αναφέρεται στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Συγκεκριμένα, γίνεται ο προσδιορισμός του όρου αυτού και παρατίθεται η εξέλιξη του σε βάθος χρόνου. Έπειτα, παρουσιάζονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως επίσης και η σημαντικότητα του αλλά και οι απειλές που ενέχει. Στη συνέχεια, αναφέρονται οι τρεις βασικές διαστάσεις και μορφές του, όπου γίνεται λόγος και στην εμπειρία του πελάτη, καθώς είναι πολύ σημαντική για τις επιχειρήσεις στην σημερινή εποχή. Επιπλέον, παρουσιάζονται οι βασικοί πυλώνες του και το «ταξίδι» που χρειάζεται να πραγματοποιήσουν οι επιχειρήσεις ώστε να μετασχηματιστούν ψηφιακά αλλά και τα εμπόδια που συναντούν κατά την εφαρμογή του. Στο τέλος του δεύτερου κεφαλαίου, αναλύεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην Ελλάδα, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα και παρουσιάζονται οι βασικές αιτίες της χαμηλής ανάπτυξής του στη χώρα. Στο τρίτο κεφάλαιο αναλύεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον τομέα του τουρισμού και οι ψηφιακές τάσεις που επικρατούν και αναμένεται να πραγματοποιηθούν στο μέλλον στον συγκεκριμένο κλάδο. Επιπλέον, παρουσιάζεται ο ρόλος των social media και των διαδικτυακών κριτικών στην τουριστική αγορά και αναλύεται ο τρόπος που την έχουν επηρεάσει. Έπειτα, γίνεται ανάλυση της εξέλιξη που είχαν τα συστήματα κρατήσεων μέσα στα χρόνια αλλά και το πώς το διαδίκτυο και τα ψηφιακά μέσα μετασχημάτισαν τον τρόπο που γίνονται σήμερα οι κρατήσεις. Στη συνέχεια γίνεται λόγος για τον ψηφιακά ενεργό πελάτη, τις συνήθειες του και την εμπειρία του στις τουριστικές επιχειρήσεις. Στο τέλος του τρίτου κεφαλαίου, παρουσιάζονται τα επίπεδα ψηφιακού μετασχηματισμού των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων και γίνεται σύγκριση των επιδόσεων τους με άλλων χωρών.
Στο τελευταίο κεφάλαιο, γίνεται η παρουσίαση της έρευνας που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της παρούσας διπλωματικής εργασίας, παρατίθεται η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, ο τρόπος που επιλέχθηκε το δείγμα και ο βασικός σκοπός της. Πιο συγκεκριμένα, ο στόχος της έρευνας είναι να εξετασθούν οι επιπτώσεις της ψηφιακής τεχνολογίας και της ραγδαίας εξέλιξής της στον κλάδο του τουρισμού σύμφωνα με τη γνώμη των καταναλωτών. Τέλος, αναλύονται τα αποτελέσματά της και βγαίνουν ορισμένα συμπεράσματα που συμφωνούν αρκετά με τις θεωρίες που αναλύθηκαν σε όλη την εργασία.