Μάρκετινγκ υπηρεσιών υγείας: η περίπτωση του προγράμματος "Βοήθεια στο Σπίτι"
Marketing of health care services: the case of the program "Home Aid"
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μάρκετινγκ ; Μάρκετινγκ υπηρεσιών υγείας ; Πρόγραμμα "Βοήθεια στο Σπίτι" ; Κοινωνική πρόνοιαΠερίληψη
Τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες, οι υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης έχουν αναλάβει τη θέση του ταχύτερα αναπτυσσόμενου τμήματος της βιομηχανίας υπηρεσιών παγκοσμίως (Eckrich, Schlesinger, 2011, Yeoh, et. al., 2013). Αυτό έχει αυξήσει το επίπεδο ανταγωνισμού μεταξύ των φορέων του κλάδου, όπως τα εργαλεία μάρκετινγκ τα οποία θεωρούνται ως ένας σημαντικός πόρος για την επιχείρηση. Ωστόσο, ορισμένοι μελετητές εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι τα εργαλεία μάρκετινγκ είναι περιττά για τον κλάδο της υγειονομικής περίθαλψης.
Ο βασικός σκοπός της εργασίας είναι η συλλογή, επεξεργασία και μελέτη δεδομένων σχετικά με την ανάλυση και συζήτηση των παραγόντων που παίζουν καθοριστικό ρόλο στο μάρκετινγκ υπηρεσιών υγείας και ειδικότερα στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι». Η συγκεκριμένη έρευνα, διεκπεραιώνεται από την χρήση των βιβλιογραφικών δεδομένων για την εφαρμογή του μάρκετινγκ στις υπηρεσίες υγείας και τη χρήση ερωτηματολογίων προς 50 άτομα που εργάζονται στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιήθηκε η έρευνα ήταν μέσω ερωτηματολογίων που συμμετείχαν οι 50 εργαζόμενοι του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι», γνωστοποιώντας τη γνώμη τους για την μελέτη των παραγόντων που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εφαρμογή του μάρκετινγκ υπηρεσιών υγείας στο «Βοήθεια στο Σπίτι». Στη παρούσα εργασία, χρησιμοποιήθηκε η ποσοτική έρευνα, διότι θίγει ένα ζήτημα αρκετά ευαίσθητο για την κοινωνία. Επιπρόσθετα, μεγάλο μέρος της εργασίας αποτελεί το ερευνητικό κομμάτι της, το οποίο στηρίζεται σε επιστημονικά συγγράμματα, επίσημα περιοδικά και ιστοσελίδες από το διαδίκτυο, που σχετίζονται με περιπτώσεις μελέτης παρόμοιου θέματος και αναλύουν δεδομένα και παράγοντες, που στην συγκεκριμένη έρευνα παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ικανοποίηση του ασθενούς κατά την επίσκεψή ή τη νοσηλεία του σε κάποιο νοσοκομείο. Η στατιστική ανάλυση των ερωτηματολογίων, γίνεται με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS No.22, ακολούθως γίνεται η περιγραφική ανάλυση αυτών και τέλος απαντώνται μέσω κατάλληλα στατιστικών μελετών, όλες οι ερευνητικές ερωτήσεις και υποθέσεις της εν λόγω εργασίας με τη χρήση των στατιστικών εργαλείων Χ2.
Βασικά Συμπεράσματα : Οι περισσότεροι εργαζόμενοι υποστήριξαν ότι η διοίκηση του προγράμματος τους ενημερώνει για τη σημασία της κοινωνικής προσφοράς, καθώς επίσης τους θέτει ξεκάθαρα τον σκοπό ύπαρξής του. Αυτό φαίνεται, από πλευράς διοίκησης, μέσω της στήριξης της στην ομαδικότητα και την καλή συνεργασία. Ωστόσο οι εργαζόμενοι στο «Βοήθεια στο Σπίτι» είναι δυσαρεστημένοι γιατί δεν τους παρέχεται περαιτέρω επιμόρφωση ή ευκαιρίες εξειδίκευσης και ανέλιξης. Όσον αφορά το εσωτερικό μάρκετινγκ θεωρούν πως θα βοηθούσε η ύπαρξή του λόγω ενασχόλησης με τις υπηρεσίες υγείας. Τέλος, κρίνουν ύψιστης σημασίας το ενδεχόμενο ένταξης περισσότερων ειδικοτήτων παρεχόμενων υπηρεσιών στο πρόγραμμα, καθώς οι ωφελούμενοι είναι πολλοί και πρέπει να εξυπηρετούνται ικανοποιητικά.