Επίβλεψη εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων με τη χρήση του AIS
Supervision of emissions of air pollutants using AIS

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ατμοσφαιρική ρύπανση ; Ατμοσφαιρικοί ρύποι ; Αυτόματο σύστημα αναγνώρισης πλοίων ; Automatic Identification Systems (AIS) ; Περιβαλλοντικές επιπτώσεις ; Λιμάνια ; ΠειραιάςΠερίληψη
Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία έχει μεγάλη σημασία για την οικονομική δραστηριότητα πολλών
χωρών, καθώς το 80% του εμπορίου εμπορευμάτων κατ 'όγκο, διεξάγεται μέσω θαλάσσιων μεταφορών.
Η ναυτιλία είναι η πιο αποδοτική μέθοδος διεθνούς μεταφοράς για τα περισσότερα αγαθά. Παρέχει
αξιόπιστα, χαμηλού κόστους μέσα μεταφοράς προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο, διευκολύνοντας το
εμπόριο και συμβάλλοντας στη δημιουργία ευημερίας μεταξύ των κρατών και των λαών. Η ελληνική
ναυτιλιακή βιομηχανία κατέχει εξέχουσα θέση παγκοσμίως στις θαλάσσιες μεταφορές, κατέχοντας την
έβδομη θέση διεθνώς και την δεύτερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Επιπλέον η ελληνική σημαία
εξακολουθεί να παραμένει στην Λευκή Λίστα (White List) του Μνημονίου Συνεννόησης των Παρισίων
(Paris Memorandum of Understanding) ως μία από τις ποιοτικότερες σημαίες, καταλαμβάνοντας την 24η
θέση μεταξύ των σαράντα (40) ποιοτικών κρατών σημαίας. (Paris MoU).
Σημαντικός είναι ο αριθμός των μελετών που εξετάζουν την αναγκαιότητα λήψης δραστικών
μέτρων για την μείωση των εκπομπών ρύπων σε παγκόσμια κλίμακα. Η εκτίμηση βέβαια των εκπομπών
έχει βελτιωθεί σημαντικά ύστερα από την υποχρεωτική τοποθέτηση του AIS (AUTOMATIC
IDENTIFICATION SYSTEMS) στα πλοία από το 2002, παρέχοντας δεδομένα σχετικά με την
δραστηριότητα των πλοίων, τις διαδρομές και άλλα απαραίτητα στοιχεία για την μείωση των εκπομπών
ρύπων από τα πλοία.
Η εκτίμηση των εκπομπών ρύπων με τη χρήση του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης
(AUTOMATIC IDENTIFICATION SYSTEMS- AIS) προχώρησε κατά κανόνα σε δύο σκέλη:
περιφερειακές μελέτες που χρησιμοποιούν εκτιμήσεις βασισμένες σε δείγματα σε μια θαλάσσια περιοχή
με πλέγμα που περιορίζονταν κυρίως στα 5 χιλιόμετρα και την κλιμάκωση της κυκλοφορίας,
χρησιμοποιώντας δεδομένα της θύρας. Η δεύτερη προσέγγιση χρησιμοποίησε δορυφορική αλλά και
επίγεια AIS, λαμβάνοντας δεδομένα από το AIS όπως είναι η ταχύτητα. Οι μετρήσεις επαναλαμβάνονταν
σε τακτά διαστήματα μελετώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τους ελιγμούς και τη θαλάσσια διέλευση.
Η Μέθοδος που ακολουθείται βασίζεται κυρίως σε εκτενή έρευνα και αναφορά στη διεθνή
βιβλιογραφία αναφορικά με την μελέτη επίβλεψης ατμοσφαιρικών ρύπων με την χρήση του AIS, την
επίβλεψη των εκπομπών που δημιουργούνται από τα πλοία, συγκεκριμένα από τα κρουαζιερόπλοια που
εισήχθησαν στον λιμένα του Πειραιά για το 2018, συγκεκριμένα συγκεντρώθηκαν τα κρουαζιερόπλοια
από τον Απρίλιο μέχρι τον Αύγουστο του 2018. Ο συνολικός αριθμός των πλοίων ήταν 280
κρουαζιερόπλοια, στα οποία υπολογίστηκαν οι τέσσερις πιο σημαντικοί ρύποι που εκπέμπουν και η
συνολική εικόνα για όλα τα πλοία για τη χρονική περίοδο που αναφέρθηκε παραπάνω.