Ανάλυση πληροφοριακών συστημάτων ασφαλιστικών εταιριών
Analysis of systems of insurance companies
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ασφαλιστικές εταιρείες ; Πληροφοριακά συστήματαΠερίληψη
Η εφαρμογή και η υλοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων στις εταιρίες, που έχουν ως αντικείμενο τον κλάδο των ασφαλειών, είναι σημαντικό να αναλυθεί. Ο θεσμός της ασφάλισης, είναι αλληλένδετος με τη ανάπτυξη της κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής μιας χώρας και αποτελεί σημαντικό κεφάλαιο στην οικονομία της. Οι ασφάλειες είναι ένας κλάδος που διαρκώς μελετάται, αλλάζει και εξελίσσεται σύμφωνα με τα οικονομικά δεδομένα κάθε χρονικής περιόδου μιας χωρας.
Ο κλάδος των ασφαλειών αναπτύχθηκε πιο πολύ την τελευταία εικοσαετία, μπορεί η εξέλιξη του να ήταν η πιο σύγχρονη εξέλιξη στον τομέα των επιχειρήσεων, όχι όμως η πιο σημαντική. Η ανάπτυξη της πληροφορικής δεν θα ήταν δυνατόν να μην επηρεάσει και τον κλάδο των ασφαλειών.
Η ανάπτυξη της τεχνολογίας βοήθησε τις ασφαλιστικές εταιρίες να απλοποιήσουν τις διαδικασίες τους σε τέτοιο βαθμό που οι επαφές ασφαλισμένου και ασφαλιστών να γίνονται πιο γρήγορα και απλουστέρα.
Στα πληροφοριακά συστήματα των ασφαλιστικών εταιριών καταγράφονται μεγάλες ποσότητες λειτουργικών δεδομένων όπως:
• Λογιστικές αναφορές,
• Ταμειακές κινήσεις
• Ασφαλισικά πακέτα
• Προσωπικά δεδομένα (ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο, διεύθυνση, ΑΔΤ κλπ.)
• Αιτήματα πελατών
Όμως, πρέπει να γίνει κάποια επεξεργασία των δεδομένων αυτών, για να μετατραπούν σε χρήσιμες πληροφορίες για τις εταιρίες, ώστε τα διοικητικά στελέχη, αλλά και οι υπάλληλοι της κάθε επιχειρήσεις να μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν σωστά. Σε αυτό ακριβώς το σημείο συμβάλλουν ιδιάιτερα τα πληροφοριακά συστήματα, μέσω των οποίων αντλούνται όλες οι πληροφορίες από κάθε τμήμα, ώστε κάθε επιχείρηση να μπορεί να έχει μια εικόνα για το πόσο αποτελεσματική και αποδοτική είναι.
Τα πληροφοριακά συστήματα ποια εφαρμόζονται στους εξής τομείς
• Στο λογιστήριο
• Στην έκδοση συμβολαίων και στα ειδοποιητήρια
• Στην αναζήτηση πληροφοριών
• Στην έρευνα αγοράς
• Στις προβλέψεις πωλήσεων
• Στην εκπαίδευση
• Στη διαφήμιση
Μπορεί κανείς να έχει γρήγορα πληροφορίες για ασφάλιστρα, ζημιές, δείκτες ζημιών, επενδύσεις, τεχνικά αποθέματα κ.λπ. Τα πληροφοριακά συστήματα είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της επιχείρησης, εμπλέκεται σε όλα τα τμήματα της επιχείρησης. Τα πληροφοριακά συστήματα μπορούν να λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των πωλήσεων και των πελατών της κάθε επιχείρησης.
Τα πράγματα όμως εξελίσσονται. Οι εικόνες/διεπαφές χρήστη του πληροφοριακού συστήματος που κάθε εργαζόμενος χρησιμοποιεί και επεξεργάζεται κάθε μέρα στην εταιρία του, είναι το αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης. Επιπλέον, δεδομένου ότι η ανάπτυξη της πληροφορικής είναι ραγδαία, δημιουργούνται νέες μορφές εταιριών, που είναι σε μεγάλο βαθμό ψηφιακές, δηλαδή βασίζονται σε ιστοτόπους, και διεκδικούν μέρος της αγοράς. Πλέον τα πληροφοριακά συστήματα δεν χρησιμοποιούνται μόνο για τη συλλογή των πληροφοριών, αλλά συμβάλουν και στην κατάτμηση της αγοράς.
Επομένως, εάν μια επιχείρηση δεν διαθέτει ένα αποτελεσματικό και αποδοτικό πληροφοριακό σύστημα, είναι δύσκολο να ανταγωνιστεί τις άλλες επιχειρήσεις. Τέλος αν το πληροφοριακό σύστημα της επιχείρησης μπλοκάρει, μπορεί να σταματήσει η παράγωγη και να ζημιωθεί η επιχείρηση. Γι’ αυτό οι επιχειρήσεις ξοδεύουν ένα μεγάλο μέρος από τα κεφάλαια τους, όχι μόνο στην ασφάλεια του πληροφοριακού συστήματος, αλλά και στην εκπαίδευση του προσωπικού τους, ώστε να μπορέσουν να διαχειριστούν καταστάσεις, όταν το πληροφοριακό σύστημα δεν θα είναι σε λειτουργιά.
Σκοπός της έρευνας αυτής είναι η ανάλυση των πληροφοριακών συστημάτων των ασφαλιστικών εταιριών, ώστε να δούμε ποιες είναι οι αντιδράσεις των χρηστών ως προς την λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος και πόσο εύκολο είναι στην εκμάθηση του. Επίσης σε τι βαθμό είναι εύκολο να αυτοματοποιήσουμε την κάθε διαδικασία που είναι χρονοβόρα και εύκολη στα λάθη, από τους χρήστες. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά.
Οι λόγοι που επέλεξα να ασχοληθώ με τα συστήματα του ασφαλιστικού τομέα είναι γιατί στην αρχή είχα άμεση πρόσβαση ώστε να μπορέσω να διαχειριστώ και να επεξεργαστώ τα συστήματα στην πράξη και να δω τις ατέλειες, που θα μπορούσε μια εταιρία να διορθώσει, ώστε να μπορέσει να παρέχει καλύτερες υπηρεσίες στον ασφαλιζόμενο.
Η κύρια δύναμη όμως των ασφαλιστικών εταιριών είναι τα οχήματα. Η αύξηση των οχημάτων την τελευταία 20ετια είναι μεγάλη και κάθε πολίτης έχει ένα με δυο οχήματα, ο ασφαλιστικός τομέας όμως δεν είναι μονό τα οχήματα αλλά δίνει και άλλες παροχές όπως ασφάλειες ζωής, πυρός νοσοκομειακή περίθαλψη κλπ., παροχές που μπορεί να μην είναι υποχρεωτικές αλλά είναι απαραίτητες για κάποιους πολίτες. Η αύξηση των αναγκών των πολιτών υποχρεώνουν τις ασφαλιστικές εταιρείες, να αποκτήσουν σύγχρονα, αποδοτικά και ενημερωμένα πληροφοριακά συστήματα. Εφόσον η τεχνολογία αναπτύσσεται ραγδαία, οι ασφαλιστικές θα πρέπει να ακολουθήσουν την εποχή και να αντικαταστήσουν τα απαρχαιωμένα συστήματά τους.
Το πρώτο πληροφοριακό σύστημα που θα παρουσιαστεί σε αυτή τη διατριβή αναπτύχθηκε σε μία ασφαλιστική εταιρεία πριν από πολλά χρόνια και δεν είχε αλλάξει μέχρι το 2010. Όπως είπαμε παραπάνω, η τεχνολογία σιγά σιγά αναπτύσσεται ραγδαία και κάθε επιχείρηση πρέπει να ακολουθήσει αυτήν την ανάπτυξη. Η αξιολόγηση των συστημάτων πρέπει να γίνεται από κάθε επιχείρηση που σκοπεύει να εγκαταστήσει πληροφοριακό σύστημα συμφώνα με την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Η κάθε εταιρία θα πρέπει να εξετάζει πότε πρέπει να υλοποιεί ένα νέο πληροφοριακό σύστημα, εάν τη συμφέρει να έχει δυο συστήματα ή εάν θα πρέπει να κρατήσει μονό το καινούργιο.