Οντολογία εκπαιδευτικών σημασιολογικών τροχιών
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Learning trajectory ; Learning progression ; Predesigned trajectory ; Semantic ontology ; Actual learning trajectoryΠερίληψη
Στόχος της διπλωματικής αυτής είναι η ανάπτυξη οντολογίας καταγραφής σημασιολογικών μαθησιακών τροχιών των εκπαιδευομένων. Σκοπός της καταγραφής των μαθησιακών τροχιών είναι να παρέχει πληροφορίες που αφορούν τη πορεία των μαθητών κατά τη μαθησιακή διαδικασία ή την πορεία τους στη μάθηση στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Άρα η οντολογία παρέχει πληροφορίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση προγραμμάτων σπουδών, για τη διαμόρφωση της αξιολόγησης των μαθητών, για τη δημιουργία αναφορών της πορείας των μαθητών σε μία μαθησιακή διαδικασία, για το σχεδιασμό εκπαιδευτικών πρακτικών και για την ομαλή ένταξη συγκεκριμένων ομάδων εκπαιδευομένων όπως οι πρόσφυγες. Έτσι μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς, τους ερευνητές και τους ειδικούς στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό.
Η οντολογία εκτός από την καταγραφή των μαθησιακών τροχιών μπορεί επίσης να αποτυπώσει και προσχεδιασμένη τροχιά του μαθητή όπως προτείνεται στην εκπαιδευτική πρακτική που ακολουθεί.
Στη διπλωματική αυτή αξιοποιήθηκε η οντολογία για την καταγραφή μαθησιακών τροχιών μαθητών οι οποίοι παρακολούθησαν ένα online μάθημα. Συγκεκριμένα καταγράφηκαν οι μαθησιακές τροχιές των μαθητών με σκοπό τη τελική αξιολόγηση του μαθήματος καθώς δημιουργούνται αναφορές σχετικά με το πως ακριβώς κατέκτησαν οι μαθητές τους στόχους του μαθήματος και αποτυπώνονται οι ενέργειες των μαθητών που επηρέασαν τη τροχιά τους, άρα και τη μαθησιακή διαδικασία. Επίσης συγκρίθηκαν μαθησιακές τροχιές δύο μαθητών ώστε να αντιπαραβάλλουμε τις πορείες τους με τα μαθησιακά αποτελέσματά τους. Αφού καταγράψαμε τις μαθησιακές τροχιές των μαθητών μέσω υποβολής ερωτημάτων που συντάχθηκαν στη γλώσσα SPARQL μέσα από το εργαλείο Protégé, καταλήγουμε ότι η οντολογία μπορεί να απαντήσει με επιτυχία τα ερωτήματα αυτά.
Τέλος, η οντολογία αυτή θα μπορούσε να επεκταθεί μελλοντικά σε διάφορα επίπεδα της ώστε να διευρυνθεί το πεδίο αξιοποίησής της ή να συνδεθεί με ήδη υπάρχουσες οντολογίες οι οποίες αφορούν το λεξιλόγιο και τη δομή της, όπως το προφίλ των μαθητών, τα μαθησιακά αντικείμενα, τις εκπαιδευτικές πρακτικές και τους στόχους ή τα πρότυπα των αναλυτικών προγραμμάτων.