Καινοτομία και εμπορική δραστηριότητα
Innovation and trade
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Καινοτομία ; Πατέντες ; Εμπορική δραστηριότητα ; Έρευνα και ανάπτυξη ; Εξαγωγές ; Οικονομική ανάπτυξηΠερίληψη
Η καινοτομία αποτελεί αδιαμφισβήτητα πηγή οικονομικής και εμπορικής δραστηριότητας. Μέσω της δημιουργίας νέων και ρηξικέλευθων προϊόντων και υπηρεσιών η παγκόσμια οικονομία διατηρεί την αναπτυξιακή της πορεία και η ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων βελτιώνεται δραστικά.
Παρ’όλα αυτά η ικανότητα μιας χώρας να καινοτομεί δεν αποτελεί τυχαίο γεγονός. Απαιτείται το κατάλληλο κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό πλαίσιο ώστε καινοτόμες ιδέες να επωάσουν και να μετατραπούν σε βιώσιμες επιχειρήσεις και σε νέες λειτουργικές δομές με αντίκτυπο στο κοινωνικό σύνολο.
Οι εμπορικές συναλλαγές μέσω της μεταφοράς τεχνογνωσίας, καθώς και μέσω της μεγέθυνσης των οικονομιών, παρέχουν την δυνατότητα έντασης της καινοτομίας. Καθοριστική είναι και η συμβολή της έρευνας και ανάπτυξης στην δημιουργία καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών.
Όλο και περισσότερες χώρες κατανοώντας την σημασία της καινοτομίας στην ανάπτυξη των οικονομιών τους, επενδύουν μεγάλο μέρος του κρατικού τους προϋπολογισμού στην έρευνα και ανάπτυξη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχοντας ως στόχο την διατήρηση της οικονομικής ευημερίας των κρατών μελών δημιούργησε το πρόγραμμα/πλαίσιο «Ορίζοντας 2020», το οποίο αφορά την επένδυση 77 δισεκατομμυρίων ευρώ σε έργα έρευνας και ανάπτυξης το διάστημα 2014-2020.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία μελετάται η σχέση της καινοτομίας και της εμπορικής δραστηριότητας. Επίσης γίνεται ανάλυση των εννοιών της καινοτομίας, της έρευνας και ανάπτυξης, των πατεντών και των εξαγωγών καθώς και της επίδοση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αυτούς τους τομείς. Έμφαση δίνεται στην επίδραση των εξαγωγών στην καινοτομία. Για την πραγματοποίηση της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα της παγκόσμιας τράπεζας για τις πατέντες και διάφορους μακροοικονομικούς δείκτες για τέσσερις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης την περίοδο 1985 έως 2004.