Ο ελληνικός κλάδος των καυσίμων και τα πλεονεκτήματα του. Στρατηγική ανάλυση επιχείρησης του κλάδου
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Θεωρία στρατηγικού μάνατζμεντ ; Ελληνικός κλάδος καυσίμων ; Ανάλυση PEST ; Ανάλυση SWOT ; Ανάλυση του υποδείγματος του Michael E. Porter ; Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε.Περίληψη
Στην Ελλάδα, όπως και σε όλα τα ανεπτυγμένα κράτη του κόσμου, το ζήτημα της Ενέργειας, είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Στον τομέα της Ενέργειας συγκαταλέγεται και η χρήση ορυκτών καυσίμων, ένα από τα οποία είναι το αργό πετρέλαιο. Έτσι, εδώ και χρόνια ο κλάδος της διύλισης αργού πετρελαίου, ταλανίζει τις ανεπτυγμένες χώρες, αφού επιδρά αλυσιδωτά στην οικονομική τους ζωή και στην ανάπτυξη τους.
Κύριοι στόχοι της εργασίας αυτής είναι α) η ανάλυση του ελληνικού κλάδου καυσίμων και συγκεκριμένα, του ελληνικού κλάδου διύλισης αργού πετρελαίου β) η αναγνώριση των κρίσιμων παραγόντων που τον επηρεάζουν και τον μεταβάλλουν διαρκώς και γ) η στρατηγική ανάλυση της Εταιρείας Ελληνικά Πετρέλαια, η οποία πρωτοστατεί στον κλάδο αυτό.
Τα αποτελέσματα δείχνουν, πως ο κλάδος έχει επηρεαστεί από την οικονομική κρίση, η οποία τα τελευταία χρόνια μαστίζει την Ευρωπαϊκή Ένωση και κυρίως την Ελλάδα. Επιπλέον στον κλάδο ασκείται μία γενικευμένη πίεση, προερχόμενη από τις τάσεις του σύγχρονου πολιτισμού, περί προστασίας του πλανήτη Γη. Συγκεκριμένα, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τις χημικές διεργασίες που διενεργούνται κατά την παραγωγική διαδικασία, καθώς και τις συνέπειες που έχει σε αυτό, η χρήση των προϊόντων του κλάδου. Η επίδραση των δύο αυτών κρίσιμων παραμέτρων στον κλάδο, είναι εμφανής, καταρχάς μέσω της ανακατανομής της ζήτησης των προϊόντων πετρελαίου από τον Έλληνα καταναλωτή, και κατά δεύτερον μέσω της διαρκούς προσπάθειας των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, για εκσυγχρονισμό, ώστε να προσαρμοστούν στους νέους περιβαλλοντικούς νόμους αλλά και να μπορέσουν να προσαρμόσουν την παραγωγική τους διαδικασία στα νέα δεδομένα του κλάδου, ώστε να παραμείνουν ζωντανές στο «κυνήγι» των κερδών.
Σε αυτό το αφιλόξενο περιβάλλον, ο Όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια φαίνεται πως έχει προσαρμοστεί ευπρεπώς, με τα Ετήσια Αποτελέσματα της λειτουργίας του να το αποδεικνύουν, δίνοντας έμφαση στα τρία τελευταία οικονομικά έτη (2015,2016,2017), τα οποία αποτελούν παράδειγμα για πολλές ελληνικές επιχειρήσεις, ακόμα και εκτός του κλάδου των καυσίμων.
Το αποτέλεσμα δεν είναι τυχαίο, αφού το τρέχον Διοικητικό Συμβούλιο του Ομίλου, εφαρμόζει πιστά τις μεθόδους που υποδεικνύει η σύγχρονη θεωρία του Στρατηγικού Μάνατζμεντ, με έμφαση στη δημιουργία ποιοτικών προϊόντων αλλά κυρίως υποστηρικτών υπηρεσιών. Οι παράγοντες αυτοί αυξάνουν την αποδοτικότητα του Ομίλου, μέσω δημιουργίας αξίας για τον σύγχρονο καταναλωτή και κατά συνέπεια δημιουργίας ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για τον Όμιλο Ελληνικά Πετρέλαια.