Επιχειρηματικότητα και ανεργία στην Ελλάδα

View/ Open
Keywords
Ανεργία ; Επιχειρηματικότητα ; Θεσμικό πλαίσιο ; Κυβερνητική πολιτική ; ΕλλάδαAbstract
Η παρούσα εργασία στοχεύει στο να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ επιχειρηματικότητας και ανεργίας στην Ελλάδα σήμερα. Η Ελλάδα χαρακτηρίζεται από ένα μοντέλο που δε συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη, με χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα, αλλά και υψηλή ανεργία, ιδίως τα τελευταία χρόνια. Συνεπώς, εξετάζεται το κατά πόσο η επιχειρηματικότητα μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της ανεργίας, αλλά και το κατά πόσο η ανεργία μπορεί να οδηγήσει στην επιχειρηματικότητα. Η έρευνα διεξήχθη μέσω της ποσοτικής μεθόδου σε ένα δείγμα ελληνικών επιχειρήσεων. Μέσα από τη στατιστική ανάλυση καταδείχθηκε πως στην Ελλάδα υπάρχει σε μεγάλο ποσοστό επιχειρηματικότητα ανάγκης, λόγω βιοπορισμού, γίνεται χρήση της τεχνολογίας, ενώ σε αρκετά μεγάλο ποσοστό υπάρχει υψηλό επίπεδο καινοτόμας επιχειρηματικότητας, εξωστρέφειας, αλλά και καθιερωμένοι επιχειρηματίες. Η επιχειρηματικότητα εστιάζει κυρίως στους κλάδους της παροχής προϊόντων και υπηρεσιών προς τους τελικούς καταναλωτές και της παροχής υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις. Επίσης, βρέθηκε πως, η επιχειρηματικότητα μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο προς την κατεύθυνση της μείωσης της ανεργίας και της δημιουργίας προοπτικών απασχόλησης. Ωστόσο, η απουσία κυβερνητικής ενθάρρυνσης και στήριξης της επιχειρηματικότητας αποτελούν παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά τη στροφή των Ελλήνων πολιτών προς την επιχειρηματικότητα. Επίσης, βρέθηκε ένα πολύ χαμηλό επίπεδο ικανοποίησης των συμμετεχόντων στην έρευνα από το ισχύον πλαίσιο ενθάρρυνσης της επιχειρηματικότητας των ανέργων, σε όλους τους τύπους επιχειρηματικότητας. Συνολικά, επομένως, θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί το θεσμικό πλαίσιο στήριξης, ενίσχυσης και ενθάρρυνσης της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, με σημαντικές αλλαγές στο υπάρχον πλαίσιο κυβερνητικής πολιτικής όσον αφορά στην επιχειρηματική δραστηριότητα και την προσέλκυση επενδύσεων.