Εφαρμογή του λειτουργικού δείκτη ενεργειακής απόδοσης σε πλοία μεταφοράς πετρελαίου
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Κλιματική αλλαγή ; Προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος ; Θαλάσσια ρύπανση ; Θεσμικό πλαίσιο ; Ενεργειακή αποδοτικότητα ; Εκπομπές αερίων ; Πλοία μεταφοράς πετρελαίου ; International Maritime OrganizationΠερίληψη
Η ραγδαία κλιματική αλλαγή οδήγησε στην επιτακτική ανάγκη θέσπισης κανονισμών για τον περιορισμό των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Η κρισιμότητα και το μέγεθος της παγκόσμιας βιομηχανίας των θαλάσσιων μεταφορών, οι συνεπαγόμενες αέριες εκπομπές και η αυξανόμενη επιβάρυνση του περιβάλλοντος οδήγησε τον ΙΜΟ στην ανάπτυξη μιας σειράς μέτρων, συμπεριλαμβανομένου και του Λειτουργικού Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης (ΕΕΟΙ).
Στην παρούσα εργασία πραγματοποιήθηκε η ανάλυση του δείκτη EEOI, καθώς επίσης η επεξεργασία και σύγκριση αποτελεσμάτων μεταξύ των διαφορετικών τύπων πλοίων τα οποία προέκυψαν από μελέτη περίπτωσης σε ναυτιλιακή εταιρία διαχείρισης πλοίων μεταφοράς πετρελαίου. Πιο συγκεκριμένα ο υπολογισμός του δείκτη ΕΕΟΙ έγινε σε ένα δείγμα 42 δεξαμενοπλοίων κατά το χρονικό διάστημα 01/07/2016-30/06/2017 για τα οποία συλλέχθηκαν πληροφορίες όπως: η συνολική ποσότητα του μεταφερόμενου φορτίου, η συνολική απόσταση που διανύθηκε, οι καταναλώσεις αλλά και ο τύπος του καυσίμου ανά ταξίδι για κάθε πλοίο μεμονωμένα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ανάλυσης, τα πλοία μεταφοράς πετρελαίου με μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα συμπεριφέρονται ως επί το πλείστον πιο αποδοτικά ενεργειακά σε σχέση με τα μικρότερα σε μέγεθος πλοία. Παρόλα αυτά, πρέπει να σημειωθεί ότι εμφανίστηκαν μεγάλες διακυμάνσεις ακόμα και μεταξύ παρόμοιου μεγέθους πλοίων και υπολογίστηκε ότι το μέγεθος και ο τύπος του πλοίου συσχετίζεται μόνο κατά 40.65% (R2) με τον δείκτη ΕΕΟΙ. Επομένως, οι διακυμάνσεις που εμφανίστηκαν οφείλονται σε λειτουργικούς παράγοντες, όπως η ταχύτητα του πλοίου, οι καιρικές συνθήκες, η κατάσταση πλεύσης του πλοίου, η καθαρότητα της γάστρας και της έλικας, οι οποίοι με τον δικό τους τρόπο ο καθένας επηρεάζουν την κατανάλωση του καυσίμου και θα έπρεπε να λαμβάνονται υπόψη στην εξίσωση υπολογισμού του δείκτη.