Παιχνίδια ρόλων ζωντανής δράσης στην εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση
Προ - πειραματική έρευνα: επίδραση σε αποτελεσματικότητα, κίνητρα και εμπειρία παιχνιδιού
View/ Open
Keywords
Παιχνιδοποίηση ; Παιχνίδια ρόλων ; Εξ αποστάσεως εκπαίδευση ; e-Course ; Ηλεκτρονικά παιχνίδιαAbstract
O κύριος στόχος της ερευνητικής διπλωματικής εργασίας είναι η εμπειρική διερεύνηση του πλαισίου της ενσωμάτωσης των ψηφιακών Παιχνιδιών Ρόλων Ζωντανής Δράσης (LARPGs) σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης, με την υποστήριξη στρατηγικών παιχνιδοποίησης (gamification mechanics), ειδικότερα στη διερεύνηση της επίδρασης των LARPGs στην αποτελεσματικότητα του e-course (effectiveness), τα κίνητρα (motivation) και την εμπειρία παιχνιδιού (game experience) των εκπαιδευομένων, ώστε το τελικό προϊόν – ηλεκτρονικό μάθημα, να είναι δεσμευτικό (engaging) και εκπαιδευτικά αποτελεσματικό (educative).
H ερευνητική διπλωματική εργασία στηρίζεται στη βιβλιογραφική ανασκόπηση των όρων Παιχνίδια Ρόλων Ζωντανής Δράσης, Παιχνιδοποίηση και Κίνητρα και στην ανασκόπηση ερευνητικών μελετών με θεματική την επίδραση των LARPGs και των μηχανισμών παιχνιδοποίησης στην αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών μαθημάτων, στα κίνητρα και στην εμπειρία παιχνιδιού των παικτών.
Με γνώμονα την εμπειρική διερεύνηση του πλαισίου ενσωμάτωσης ψηφιακών παιχνιδιών ρόλων ζωντανής δράσης σε περιβάλλοντα ηλεκτρονικής μάθησης, διεξήχθη προ-πειραματική έρευνα, τύπου μία ομάδα με μέτρηση πριν και μετά (one group pre-test & post-test) στην οποία σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε ηλεκτρονικό μάθημα στο συνεργατικό περιβάλλον του LMS Moodle, στο οποίο ενσωματώθηκε το πρότυπο ψηφιακό παιχνίδι ρόλων ζωντανής δράσης «apt2Valoria», ενορχηστρωμένο σύμφωνα με τις συνιστώσες του μοντέλου ανάπτυξης κινήτρων ARCS και το μοντέλο Σχεδίων Εργασίας (Project Based Learning – PrBL).
Από τα ερευνητικά δεδομένα προκύπτει ότι η ενσωμάτωση LARPG σε ένα ηλεκτρονικό μάθημα το οποίο αξιοποιεί το μοντέλο PrBL και το μοντέλο ανάπτυξης κινήτρων ARCS, ανεπτυγμένο στο συνεργατικό περιβάλλον του LMS Moodle συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα του ηλεκτρονικού μαθήματος, διατηρεί σε σταθερά επίπεδα τους επιμέρους παράγοντες των κινήτρων, εμπιστοσύνη και ικανοποίηση καθ΄ όλη τη διάρκεια του ηλεκτρονικού μαθήματος, συμβάλει στη θετική εμπειρία παιχνιδιού των παικτών, χωρίς ιδιαίτερα σημαντικές
διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο φίλων και αναπτύσσει θετικά συναισθήματα στους εκπαιδευόμενους.
Η κύρια συνεισφορά της ερευνητικής διπλωματικής εργασίας συνίσταται στην ανάπτυξη ενός πλαισίου ενσωμάτωσης των παιχνιδιών ρόλων ζωντανής δράσης σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα μάθησης, συνδυάζοντας μοντέλα και στρατηγικές διδασκαλίας από την παιδαγωγική επιστήμη με στοιχεία και μηχανισμούς παιχνιδοποίησης από τον τομέα του σχεδιασμού των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Το προτεινόμενο πλαίσιο ενσωμάτωσης με βάση τη σύνθετη στρατηγική «Complex Edu-LARPG Strategy», αποτελεί μία πρόταση για την ανάπτυξη σε σύντομο χρονικό διάστημα και με χαμηλό κόστος, ηλεκτρονικών μαθημάτων τα οποία θα είναι εκπαιδευτικά αποτελεσματικά και δεσμευτικά για τους εκπαιδευόμενους.