Εκπαιδευτική διαδικτυακή εφαρμογή με θέμα το Μουσείο της Ακρόπολης
A web-based tutoring system for the Acropolis Museum
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μουσεία ; Μουσείο της Ακρόπολης ; Τεχνολογικές καινοτομίες ; Διαδίκτυο ; Ανάλυση και σχεδίαση συστημάτων ; Application software ; Web application ; Intelligent tutoring systemsΠερίληψη
Τα πολιτιστικά ιδρύματα και ιδιαίτερα του μουσεία έχουν στη διάθεσή τους την απαραίτητη τεχνολογία για την προβολή και τη διάδοση των συλλογών τους. Τα σύγχρονα εργαλεία καθιστούν δυνατή με σχετική ευκολία τη δημιουργία διαδραστικών σελίδων, στις οποίες ο επισκέπτης μπορεί να έρθει σε επαφή με το εκθεσιακό υλικό του μουσείου, αλλά και επιπλέον πολυμεσικό υλικό, μετατρέποντας έτσι την περιήγηση σε μια ενδιαφέρουσα και ελκυστική εμπειρία.
Η ποικιλία των μορφών στις οποίες ένα μουσείο μπορεί να διαθέσει τις πληροφορίες και το υλικό που διαθέτει (κείμενο, αφηγήσεις, βίντεο) δημιουργεί ένα πλαίσιο διάχυσης και αφομοίωσης της γνώσης, το οποίο υπό άλλες συνθήκες θα ήταν δύσκολο να επιτευχθεί. Παράλληλα, η φιλοσοφία των υπερσυνδέσεων του διαδικτύου προσφέρει τη δυνατότητα συνδυασμού γνώσεων από διαφορετικές πηγές, υποβοηθώντας με αυτό τον τρόπο τη μαθησιακή διαδικασία, με τρόπο ο οποίος επεκτείνει τη συμβατική μελέτη του πληροφοριακού υλικού.
Με δεδομένο ότι ένα μουσείο διαθέτει σε οργανωμένη μορφή τις πηγές της γνώσης και τους μηχανισμούς διάχυσής της, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου περιβάλλοντος, στο οποίο ο επισκέπτης θα μπορεί να δοκιμάζει τις γνώσεις του για τα εκθέματα του μουσείου μέσω διαδραστικών τεστ, τα οποία μπορεί να εκτελέσει μετά τη μελέτη του διαθέσιμου υλικού. Η προσέγγιση αυτή δε χρησιμοποιείται ευρέως, εξ όσων έδειξε η σύντομη έρευνα στο πλαίσιο της εργασίας αυτής.
Με το δεδομένο αυτό, η εργασία αυτή επεκτείνει τους μηχανισμούς διάχυσης της γνώσης ενός μουσείου, ολοκληρώνοντας στη διαδικασία της περιήγησης διαδραστικά τεστ, τα οποία οργανώνονται ανά θεματική ενότητα και υποενότητα των συλλογών του. Για την πρακτική εφαρμογή της μεθόδου επιλέχθηκε το μουσείο της Ακρόπολης. Για δύο ενότητες των εκθεμάτων του αναπτύχθηκε ένα περιβάλλον μελέτης των πληροφοριών που διατίθενται για τα εκθέματα. Το περιβάλλον αυτό συνδέθηκε με ηλεκτρονικές ερωτήσεις, τις οποίες ο επισκέπτης μπορεί να απαντήσει όταν μελετήσει την ενότητα. Επίσης, μπορεί να κάνει και ένα συνολικό τεστ ολοκληρώνοντας την περιήγησή του στο μουσείο. Φιλοδοξία είναι ο μηχανισμός αυτός να δημιουργήσει το ερέθισμα ώστε ο επισκέπτης (είτε μαθητής είτε περιηγητής) να μελετήσει βαθύτερα τα ιστορικά στοιχεία που διαθέτει το μουσείο, με στόχο την επίτευξη καλών επιδόσεων στα τεστ.