Διαχείριση έργων - η περίπτωση της χρήσης του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) ως ναυτιλιακό καύσιμο
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Υγροποιημένο φυσικό αέριο ; Ναυτιλιακά καύσιμα ; Διαχείριση έργων ; Ενέργεια ; Στρατηγική ; Περιβαλλοντικές επιπτώσεις ; Βιώσιμη ανάπτυξη ; ΝαυσιπλοΐαΠερίληψη
Η παγκόσμια ενεργειακή σκηνή αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς. Οι Χώρες παραγωγής ενεργειακών πόρων σφίγγουν ολοένα και περισσότερο τις επενδύσεις τους. Οι αναδυόμενες οικονομίες λαμβάνουν άμεσα πολιτικές αποφάσεις για την εξασφάλιση των ενεργειακών προμηθειών και αποθεμάτων τους και συζητούν εναλλακτικές ώστε να διαφοροποιούνται ενεργειακά από έναν και μόνο προμηθευτή. Τα αποθέματα Φυσικού Αερίου ανά τον κόσμο είναι άφθονα και μπορούν να ικανοποιήσουν την υπάρχουσα ζήτηση ακόμα και στο άμεσο μέλλον. Η παγκόσμια ζήτηση Υγροποιημένου Φυσικού κινείται συνεχώς με αυξητικές τάσεις, το μεγαλύτερο ζήτημα ωστόσο δεν είναι η διαθεσιμότητα του αλλά ο ρυθμός και οι προοπτικές ανάπτυξης της ζήτησης. Παρόλη την Στρατηγική θέση της Ευρώπης γύρω από τις Χώρες με τα μεγαλύτερα αποθέματα LNG παγκοσμίως, δεν υπάρχουν σημαντικά έργα επένδυσης στην μεταφορά και προμήθεια του συγκεκριμένου ενεργειακού πόρου εκτός από την Ρωσία που αποτελεί για πολλές δεκαετίες τον κύριο προμηθευτή Φυσικού Αερίου της Ευρωπαϊκής Αγοράς, αν όχι αποκλειστικό.
Οι παγκόσμιες και ιδιαίτερα οι Ευρωπαϊκές επενδύσεις σε έργα μεταφοράς και προμήθειας Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, όπως ανέφερα ξανά, κινούνται σε ρηχά νερά λόγω γεωστρατηγικών παραγόντων και πολιτικών συμφερόντων καθώς και λόγω της πολυπλοκότητας των Διεθνών Έργων υποδομής. Είναι κοινά αποδεκτό ότι στα διεθνή έργα υποδομής χρειάζεται η συνέργεια περισσότερων του ενός Κρατών με διαφορετικά γεωστρατηγικά και οικονομικά συμφέροντα. Στην υπάρχουσα αγορά Φυσικού Αερίου δεν υπάρχει η βέλτιστη ισορροπία μεταξύ του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και του αντίστοιχου που μεταφέρεται μέσω των αγωγών. Η Προμήθεια Αερίου μέσω Αγωγών θα πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί πρωταρχική επιδίωξη των Ευρωπαϊκών Χωρών, ωστόσο κανένας δεν θα πρέπει να παραγνωρίσει τη συμβολή του LNG στην βραχυπρόθεσμη ασφάλεια εφοδιασμού καθώς και στην διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας καλύπτοντας έκτακτες ενεργειακές ανάγκες σε περιόδους εκτάκτων γεγονότων και Διεθνών Κρίσεων.
Κάτω από αυτό το πρίσμα, θα παρουσιάσω στη συγκεκριμένη εργασία την ανάλυση ενός Mega Έργου Προμήθειας και Μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Ευρωπαϊκή και Διεθνή Αγορά, όπως είναι το POSEIDON MED I – II, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της πρακτικής Διαχείρισης Έργων που προσφέρει το PMBOK®, παρουσιάζοντας παράλληλα τις προοπτικές που θα μπορούσε να προσφέρει ένα τέτοιο Έργο στην ανάκαμψη της Ελληνικής Οικονομίας μέσω του στρατηγικού πυλώνα της Ναυτιλίας καθώς και στην ενδυνάμωση της Γεωστρατηγικής θέσης της Ελλάδας στην παγκόσμια ενεργειακή σκακιέρα.