Σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα - Αξιολόγηση επένδυσης βάσει εμπειρικής μελέτης
Public and private partnerships - Evaluation of investment based on an experimenntal study
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Δημόσια έργα ; Μέθοδοι αποτίμησης ; Επενδύσεις ; Σύμπραξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ; Public Private Partnership (PPP) ; Αποτίμηση ; Αξιολόγηση επενδυτικών κεφαλαίωνΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως αντικείμενο την μελέτη και την αξιολόγηση μιας μεγάλης επένδυσης μέσω της Σύμπραξης του Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ ή Public-Private Partnerships-PPP).
Οι ΣΔΙΤ παρουσιάζονται σε παγκόσμιο επίπεδο ως μια μέθοδος κάλυψης των δημοσίων απαιτήσεων για κατασκευή μεγάλων έργων υποδομής και παροχή υπηρεσιών με συνεχώς διευρυνόμενη εφαρμογή σε διάφορους τομείς. Ο εναλλακτικός αυτός τρόπος παραγωγής δημοσίων έργων εφαρμόζεται παγκοσμίως από τη δεκαετία του ’80, αλλά στη χώρα μας αποτελεί σχετικά «νέο» θεσμό επένδυσης. Οι μέτοχοι μιας τέτοιας επένδυσης έχουν την ανάγκη αποτίμησης και αξιολόγησης αυτής της σύμπραξης με σκοπό τη λήψη των κατάλληλων επενδυτικών και επιχειρησιακών αποφάσεων.
Στην πρώτη ενότητα της παρούσας εργασίας γίνεται μια θεωρητική προσέγγιση του θεσμού των ΣΔΙΤ και των διάφορων μεθόδων αποτίμησης μιας επένδυσης, αναφέροντας και τα επενδυτικά κριτήρια αξιολόγησης της. Στην ενότητα αυτή, παρουσιάζονται διάφοροι όροι, χαρακτηριστικά και πλήθος εναλλακτικών μορφών σχετικά με τις ΣΔΙΤ, ενώ επισημαίνονται τα πλεονεκτήματα και οι αδυναμίες από την εφαρμογή της. Έπειτα, περιγράφονται οι διάφοροι μέθοδοι αποτίμησης μιας εταιρείας και αξιολόγησης των επενδυτικών κεφαλαίων, οι οποίες αποτελούν βασικά εργαλεία των χρηματοοικονομικών αναλυτών και βοηθούν τους μετόχους να λάβουν αποφάσεις στρατηγικής σημασίας για περεταίρω επενδύσεις.
Στην δεύτερη ενότητα ακολουθεί η αξιολόγηση των επενδυτικών κεφαλαίων της Ολυμπίας Οδού Α.Ε., μιας εταιρείας που αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα Σύμπραξης Ιδιωτικού – Δημόσιου Τομέα έχοντας τη μορφή της Παραχώρησης. Η Ολυμπία Οδός είναι ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα και αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα της Ελλάδας. Στην ενότητα αυτή περιγράφεται η δομή και ο σκοπός της εταιρείας, καθώς γίνεται και μια εμπειρική αξιολόγηση της επένδυσης αυτής με τη μέθοδο MIRR σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές της καταστάσεις.