Σχεδιασμός στρατηγικής στο φαρμακευτικό χώρο με χρήση τεχνικών πολυκριτήριας ανάλυσης
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πολυκριτήρια ανάλυση ; Στρατηγική διοίκηση ; Φαρμακευτική αγορά ; Υποστήριξη στρατηγικών αποφάσεων ; Μονότονη παλινδρόμηση ; Ανάλυση σταθερότητας αποτελεσμάτων ; UTASTAR ; Multiple criteria decision making ; Pharmaceutical market ; Business investment strategy ; Ordinal regression ; Robustness analysisΠερίληψη
Το μέγεθος της φαρμακευτικής αγοράς και η σημαντικότατη συνεισφορά της στην περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο είναι κάτι ευρέως αποδεκτό. Η λήψη αποφάσεων με αποδοτικό και γρήγορο τρόπο στο συγκεκριμένο κλάδο λόγω και της σημασίας που έχει είναι ένα θέμα πρωταρχικής σημασίας.
Η συγκεκριμένη διατριβή έρχεται να προτείνει ένα πολυκριτήριο σύστημα αξιολόγησης που θα αποτελέσει το μέσο υποστήριξης της διαδικασίας λήψης αποφάσεων της διοίκησης μίας πολυεθνικής φαρμακευτικής εταιρείας σχετικά με το λανσάρισμα νέων φαρμακευτικών προϊόντων στην Ελλάδα. Τα κριτήρια αξιολόγησης βασίστηκαν σε τρεις βασικούς πυλώνες (i) την τρέχουσα κατάσταση στην αγορά (ii) την εξέλιξη του κλάδου τα τελευταία χρόνια (iii) σύγκριση της Ελλάδας με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Αποτέλεσμα της εργασίας είναι η αξιολόγηση και η ιεράρχηση 192 θεραπευτικών κατηγοριών με στόχο την επιλογή αυτής στην οποία αποτελεί τη βέλτιστη επιλογή επένδυσης στην ελληνική φαρμακευτική αγορά.
Για το υπολογιστικό κομμάτι της συγκεκριμένης ιεράρχησης χρησιμοποιήθηκε ένα μοντέλο προσθετικής αξίας η οποία εκτιμήθηκε μέσω της μεθόδου μονότονης παλινδρόμησης UTASTAR. Αρχικά ζητήθηκε από τους αποφασίζοντες να ιεραρχήσουν ένα δείγμα των εναλλακτικών δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα προσωποποιημένο σύστημα προσθετικών αξιών. Σε δεύτερη φάση, όλες οι εναλλακτικές αξιολογήθηκαν και μια συνολική κατάταξη των 192 εναλλακτικών πραγματοποιήθηκε. Τέλος αναλύθηκε η σταθερότητα των αποτελεσμάτων λαμβάνοντας υπόψη διαφορετικές αξιολογήσεις των παραμέτρων που χρησιμοποιήθηκαν στο μοντέλο. Για το σκοπό αυτό, αναλύθηκαν περαιτέρω τα αποτελέσματα υπολογίζοντας την καλύτερη και χειρότερη θέση που μπορεί να πάρει στην κατάταξη η κάθε εναλλακτική.