(EEDI & SEEMP) - επιπτώσεις στο περιβάλλον και την ναυτιλιακή βιομηχανία
Master Thesis
Συγγραφέας
Σιώτα, Αμαλία Δ.
Ημερομηνία
2015-10Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πλοία ; Ενεργειακή αποδοτικότητα ; Ναυτιλιακή βιομηχανία ; Ναυπηγική βιομηχανία ; Διεθνής ναυτιλία ; Περιβαλλοντικές επιπτώσεις ; Διεθνείς συμβάσεις ; Θαλάσσια ρύπανση ; Energy Efficiency Design Index (EEDI) ; Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP)Περίληψη
Η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας στα πλοία, στα υπό
κατασκευή και στα εν ενεργεία, είναι ένα ζήτημα που απασχόλησε έντονα
την ναυτιλιακή βιομηχανία την τελευταία δεκαετία.
Σε πρώτο επίπεδο, η στροφή αυτή της ναυτιλίας προς τις πράσινες
τεχνολογίες, με στόχο τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος
της βιομηχανίας, έγινε για να συμβάλλει στην μείωση των αερίων του
θερμοκηπίου και κατ’επέκταση στην κλιματική αλλαγή.
Αν όμως διερευνυθούν περισσότερο όλες οι πτυχές του ζητήματος θα
πρέπει να επισυμανθεί η παράμετρος της συνεχούς αύξησης του κόστους
των καυσίμων που αποτελεί τον ισχυρότερο παράγοντα διαμόρφωσης του
τελικού κόστους για τον πλοιοκτήτη, εξαιτίας και της μεταβλητότητας
που παρουσιάζει. Οι τεχνολογίες και οι πρακτικές που εφαρμόζονται με
τον EEDI & SEEMP, έχουν ως βασικό στόχο την μείωση της κατανάλωσης
καυσίμου.
Ταυτόχρονα, η μειωμένη οικονομική δραστηριότητα των τελευταίων
χρόνων, προκάλεση ύφεση και στην ναυτιλιακή δραστηριότητα. Οι
εφοπλιστές είδαν τα κέρδη τους να μειώνονται δραματικά, αναγκάζοντάς
τους και πάλι να αναζητήσουν τρόπους περιορισμού του κόστους τους.
Αυτή η παράμετρος έδωσε το περιθώριο σε πλοιοκτήτες αλλά και
ναυπηγεία, να αναζητήσουν νέες τεχνολογίες μέσω του EEDI που μειώνουν
το κόστος και ταυτόχρονα αυξάνουν την αποδοτικότητα.Ta ναυπηγεία
ακολούθησαν τις νέες απαιτήσεις της βιομηχανίας, τροποποίησαν τα
πρότυπα σχέδια τους και υιοθέτησαν τις απαραίτητες τεχνολογίες. Σε
αυτό λειτούργησε επικουρικά και η μείωση των παραγγελιών σε νέα
πλοία, ως επακόλουθω της μειωμένης οικονομικής δραστηριότητας,
δίνοντας το χρονικό περιθώριο στα ναυπηγεία για να προσαρμοστούν
στις νέες απαιτήσεις.
Ο σκοπός αυτής της Διπλωματικής εργασίας είναι να συμβάλλει στην
αναγνώριση μεθόδων και τεχνολογιών που συμβάλλουν και βελτιώνουν
τον ενεργειακό βαθμό απόδοσηςτων νεόκτιστων και εν ενεργεία πλοίων.
Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μια σύντομη εισαγωγή στα περιβαλλοντικά
ζητήματα που εγείρονται και σχετίζονται με τη ναυτιλία και στο πλαίσιο
εφαρμογής που εισήγαγε ο Διεθνής Ναυτιλιακός οργανισμός ΙΜΟ. Επίσης
παρουσιάζεται ο Λειτουργικός Δείκτης Ενεργειακής Απόδοσης (Energy
Efficiency Operational Indicator – EEOI) που αφορά στα υπάρχνοντα πλοία
και ο Σχεδιαστικός Δείκτης Ενεργειακής Απόδοσης (Energy Efficiency
Design Index- EEDI) που αφορά στα υπό κατασκευή πλοία.
Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται μια παρουσίαση των κύριων τεχνολογιών
που χρησιμοποιούνται για να βελτιωθεί η ενεργειακή απόδοση ενός υπό
κατασκευή πλοίου. Το τρίτο και τέταρτο κεφάλαιο, είναι μια παρουσίαση
όλων των εργαλείων, τεχνικών, μεθόδων, ώστε να βελτιωθεί η ενεργειακή
αποδοτικότητα ενός υπάρχοντος πλοίου, σύμφωνα με το SEEMP.
Το τελευτάιο κεφάλαιο είναι μια προσπάθεια εκπόνησης μιας οικονομικής
μελέτης για τις τροποποιήσεις που μπορούν να εφαρμοστούν σε ένα πλοίο
και να παρουσιαστούν όλοι οι παράμετροι που θα πρέπει να
συνυπολογιστούν στην τελική απόφαση.