Η μέθοδος της κοστολόγησης ανά δραστηριότητα. Μελέτη περίπτωσης παραγωγικής μονάδας
Master Thesis
Συγγραφέας
Στρατογιαννάκος, Κωνσταντίνος
Ημερομηνία
2016-09Επιβλέπων
Σοφιανοπούλου, ΣτυλιανήΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Κοστολόγηση ανά δραστηριότητα ; Διοίκηση κόστους ; Στρατηγική διαχείριση κόστους ; Ανταγωνιστικότητα ; Στρατηγικός σχεδιασμόςΠερίληψη
Ο ολοένα αυξανόμενος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων επιβάλλει την όσο το δυνατό καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών, που συνεπάγεται καλύτερα, ποιοτικότερα και όσο το δυνατόν πιο κοντά στις απαιτήσεις των πελατών προϊόντα και όλα αυτά με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Οι σωστές αποφάσεις βασίζονται κυρίως στην σωστή πληροφόρηση τόσο για το εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης, αλλά πολύ περισσότερο για το εσωτερικό. Πολλές εταιρείες διαπιστώνουν το εξής παράδοξο: ότι ενώ αποκτούν νέους πελάτες και τα έσοδα τους αυξάνονται, το κέρδος τους μειώνεται χωρίς να μπορούν να προσδιορίσουν την αιτία. Η παραδοσιακή κοστολόγηση η οποία χρησιμοποιείται από τις περισσότερες εταιρείες, έχει αποδειχθεί ανεπαρκής, εφ’ όσον δεν παρέχει διαφάνεια και επαρκή πληροφόρηση στην διοίκηση για την λήψη των πλέον σωστών αποφάσεων. Η ανάγκη για καλύτερη πληροφόρηση όσον αφορά οικονομικά και μη στοιχεία, επέβαλλε την ανάγκη για αλλαγή στο σύστημα της κοστολόγησης.
Μια σημαντική εξέλιξη στην λογιστική του κόστους αποτελεί η Κοστολόγηση ανά Δραστηριότητα (ABC) η οποία λύνει το πρόβλημα της διαφάνειας τους κόστους σε όλο το φάσμα των λειτουργιών της επιχείρησης και προσφέρει πληροφόρηση που οι παραδοσιακές μέθοδοι αδυνατούν να δώσουν. Αυτό που αποτελεί καινοτομία της Κοστολόγησης ανά Δραστηριότητα σε σχέση με παραδοσιακά συστήματα κοστολόγησης, είναι ότι υιοθετεί μια τελείως διαφορετική προσέγγιση στην αντίληψη του κόστους και τα αίτια δημιουργίας αυτού. Για την κοστολόγηση των προϊόντων και των υπηρεσιών με την κοστολόγηση ανα δραστηριότητα αφενός υπολογίζονται μόνο οι πόροι οι οποίοι έχουν αναλωθεί και αφετέρου η ανάλωση αυτών των πόρων υπολογίζεται βάση των δραστηριοτήτων που έχουν χρησιμοποιηθεί για το τελικό προϊόν ή υπηρεσία. Επιπλέον συνδυάζει παράγοντες όπως ποιότητα, δυναμικότητα, ευελιξία, και κόστος και μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιοδήποτε είδος εταιρείας ή οργανισμού.
Η κοστολόγηση ανα δραστηριότητα δεν αποτελεί απλά μια λογιστική μέθοδο. Είναι ένα εργαλείο της διοίκησης το οποίο προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για τους πόρους της επιχείρησης, την χρήση τους και το πώς αυτοί αναλώνονται μέσω των δραστηριοτήτων με σκοπό την δημιουργία του τελικού προϊόντος. Μπορεί να δείξει ποιες δραστηριότητες είναι της επιχείρησης είναι οι πιο σημαντικές, οι πιο κοστοβόρες και ποιες θα μπορούσαν να εξαλειφθούν με σκοπό την απλοποίηση της διαδικασίας παραγωγής αλλά και της μείωσης του κόστους. Χρησιμοποιώντας την κοστολόγηση ανα δραστηριότητα τα στελέχη είναι σε θέση να προϋπολογίσουν τις πραγματικές τους ανάγκες, και να διαχειριστούν καλύτερα και πιο αποδοτικά την υπάρχουσα δυναμικότητα(τους πόρους της επιχείρησης) έχοντας μια πλήρη εικόνα των αιτιών δημιουργίας κόστους, δηλαδή των δραστηριοτήτων της επιχείρησης.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία, παρουσιάζεται σε θεωρητικό αλλά και πρακτικό επίπεδο μέσω πραγματικής μελέτης περίπτωσης, η μέθοδος της Κοστολόγησης ανα Δραστηριότητα. Παρουσιάζονται οι απαιτήσεις της συγκεκριμένης μεθόδους κατά την μελέτη της, τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματα της. Τέλος παρουσιάζονται τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα που μπορεί ο μελετητής να εξάγει κατά την διάρκεια της μελέτης και της επεξεργασίας.