Green ships and their international economic impact
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πράσινη ναυτιλία ; Εκπομπές αερίων ; Έρμα ; Κλιματικές αλλαγές ; Εναλλακτικά καύσιμα ; Green shipping ; Gas emission ; Climate change ; Alternative fuelsΠερίληψη
Η «πράσινη» ναυτιλία (green shipping), όπως έχει εξελιχθεί μέχρι σήμερα και όπως κυρίως αναμένεται να επηρεάσει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία τα αμέσως επερχόμενα χρόνια, αποτελεί την νέα μεγάλη πρόκληση του χώρου αλλά και την εξαργύρωση της διαχρονικής οφειλής της ναυτιλίας στο περιβάλλον (θάλασσα, ατμόσφαιρα, παράλια), το οποίο την φιλοξενεί και το επιβαρύνει.
Η εργασία αυτή, η οποία επιχειρεί να εξετάσει την πορεία της πράσινης ναυτιλίας μέχρι σήμερα και να αξιολογήσει τις επιπτώσεις της, αναπτύσσεται σε πέντε κεφάλαια. Στην διαμόρφωσή της έχουν ληφθεί υπ’ όψιν όλες οι εξελίξεις του χώρου μέχρι και μερικές ημέρες πριν την υποβολή της. Το πρώτο κεφάλαιο (Σύντομη ιστορική αναδρομή και ορισμοί) εξετάζει την διαχρονική εξέλιξη, έστω και κάπως σπασμωδική μέχρι τώρα, των αρχών και πρακτικών της και επιχειρεί να ορίσει το πεδίο εφαρμογής της, το οποίο φαίνεται να περιλαμβάνει τα πάντα, δηλαδή τόσο τον σχεδιασμό όσο και την λειτουργία των πλοίων. Το δεύτερο κεφάλαιο (Σύγχρονες εξελίξεις) περιγράφει εν συντομία την μεγάλη και επιταχυνόμενη πρόοδο των τελευταίων ετών, ιδίως μετά την Συμφωνία του Παρισιού για την Κλιματική Αλλαγή, την ανεπιφύλακτη συμμετοχή των μεγάλων εταιρειών στην προσπάθεια αυτή, αλλά και την εξαιρετικά γρήγορη διάχυση του σχετικού προβληματισμού σε κάθε σχετική δραστηριότητα με καθημερινές σχεδόν «θετικές» εξελίξεις και αναφορές. Το τρίτο κεφάλαιο (Η σχέση ναυτιλίας – περιβάλλοντος) επιχειρεί να στοιχειοθετήσει την ιδιότυπη αυτή διαχρονική σχέση, να αναδείξει το αναπόφευκτο της συμμετοχής και της ναυτιλίας στην παγκόσμια προσπάθεια για τον περιορισμό της αυξανόμενης θερμοκρασίας του πλανήτη, αλλά και να περιγράψει κάποιες αναληφθείσες ήδη πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση αυτή. Το τέταρτο κεφάλαιο (Νομοθετικές ρυθμίσεις και επεμβάσεις) εξετάζει την κατάσταση από πλευράς θεσμικού πλαισίου, αφού στην δράση αυτή η ναυτιλία παρουσιάζει μία σχεδόν συστηματική καθυστέρηση και δυσπραγία στην λήψη και κυρίως στην δεσμευτική ενεργοποίηση των αποφάσεων και να αναδείξει τις δυσκολίες για την λήψη τους. Στο πέμπτο κεφάλαιο (Επιπτώσεις) επιχειρείται μία ανάλυση των πάσης φύσεως επιπτώσεων από την εισαγωγή της πράσινης ναυτιλίας (θεσμικές, τεχνολογικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές, διαχειριστικές). Τέλος, στο κεφάλαιο των «Συμπερασμάτων» αξιολογούνται όλα όσα έχουν ήδη αναφερθεί στα προηγούμενα κεφάλαια και τεκμαίρεται η αναγκαιότητα της στροφής της παγκόσμιας ναυτιλίας προς την «πράσινη» εκδοχή της, με ότι
αυτό σημαίνει, αφού η προοπτική αυτή αποτελεί απαίτηση της κοινωνίας, αλλά και υποχρέωση της ίδιας της ναυτιλιακής οικογένειας.