Μέθοδοι αξιολόγησης προσωπικού
Employee appraisal methods
Master Thesis
Συγγραφέας
Ντότα, Ειρήνη
Ημερομηνία
2015-09Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Διοίκηση ανθρωπίνων πόρων ; Προσωπικό ; Αξιολόγηση προσωπικού ; Ανθρώπινο δυναμικό -- ΑξιολόγησηΛέξεις κλειδιά
ΕργαζόμενοιΠερίληψη
Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις, τα τελευταία χρόνια, δίνουν έμφαση στην αξιολόγηση του προσωπικού τους, καθώς θεωρούν πως μέσω αυτής της διαδικασίας αναπτύσσονται οι εργαζόμενοί τους και με αυτό τον τρόπο συμβάλλουν σημαντικά στην άνθηση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας. Στις μέρες μας, που όλα εξαρτώνται από την πληροφορία, είναι απαραίτητη η περαιτέρω ανάπτυξη της εκπαίδευσης, της ικανότητας και της δημιουργικής σκέψης. Οι επιχειρήσεις στοχεύουν μέσω των διαδικασιών της διοίκησης του Ανθρώπινου Δυναμικού, στην αύξηση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας των υπαλλήλων τους. Μία από αυτές τις διαδικασίες είναι και η αξιολόγηση της απόδοσης του προσωπικού.
Η αξιολόγηση των εργαζομένων είναι ουσιαστικά μία διαδικασία η οποία εκτιμάει το κατά πόσο ο αξιολογούμενος ανταποκρίνεται στις ανάγκες της θέσης εργασίας του. Η αξιολόγηση προσωπικού μπορεί να αποτελεί είτε μία άτυπη διαδικασία η οποία δημιουργείται από την πρόχειρη κρίση του αξιολογητή, είτε μια τυπική διαδικασία η οποία πραγματοποιείται ανά τακτά και συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα χρησιμοποιώντας συγκεκριμένες μεθόδους αξιολόγησης. Η αξιολόγηση προσωπικού συμβάλλει στον εντοπισμό των δυνατών αλλά και αδύναμων στοιχείων των αξιολογούμενων, με απώτερο σκοπό να δώσει την δυνατότητα στους εργαζομένους να τα κατανοήσουν σε τι επίπεδο βρίσκεται η απόδοσή τους και να παρακινηθούν για να την βελτιώσουν.
Η αξιολόγηση των εργαζομένων αποτελείται από συγκεκριμένα στάδια. Αρχικά πρέπει να θεσπιστούν τα κριτήρια απόδοσης πάνω στα οποία θα βασιστεί η αξιολόγηση. Στη συνέχεια, ακολουθεί η παρακολούθηση και η εκτίμηση της συμπεριφοράς του αξιολογούμενου. Έπειτα πραγματοποιείται η καταγραφή των συμπερασμάτων που προκύπτουν από την αξιολόγηση και στο τέλος ο εργαζόμενος πρέπει να πληροφορηθεί για την απόδοσή του. Πρόκειται για μία δύσκολη υποχρέωση των αξιολογητών, καθώς πρέπει να βασιστούν πάνω στα αντικειμενικά κριτήρια που θα έχουν ήδη καθοριστεί και επιπλέον γιατί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί αφού τα συμπεράσματά τους μπορούν να καθορίσουν και να επηρεάσουν την μελλοντική επαγγελματική εξέλιξη του αξιολογούμενου. Ακόμη αυτά τα
αποτελέσματα πρέπει να γνωστοποιηθούν στους αξιολογούμενους, το οποίο στην περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης μπορεί να επιφέρει εντάσεις και συγκρούσεις.
Οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν την αξιολόγηση της απόδοσης του προσωπικού προκειμένου να μπορέσουν να πάρουν αποφάσεις σχετικές με την αύξηση της απόδοσης των εργαζομένων και με την βοήθεια κινήτρων όπως είναι οι προαγωγές, οι υψηλότερες αμοιβές, η αλλαγή αντικειμένου εργασίας, η εκπαίδευση κ.α. Όταν οι εργαζόμενοι νοιώθουν ότι καλύπτονται αυτές οι ανάγκες τους, τότε και η απόδοσή τους γίνεται πιο ικανοποιητική.