Διαδικασιοστρεφές σύστημα ηλεκτρονικής μάθησης για εκπαίδευση επαγγελματιών υγείας σε μεγάλα δεδομένα
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ηλεκτρονική μάθηση ; Ιατρική τεχνολογία ; Ιατρικό προσωπικόΛέξεις κλειδιά
Big data ; Μεγάλα δεδομένα ; ΙατροίΠερίληψη
Το αίτημα για σωστή ιατρική διάγνωση και αποτελεσματική θεραπεία (medical diagnosis and treatment) είναι διαχρονικό και ιδιαίτερα αναγκαίο να ικανοποιηθεί στην εποχή μας λόγω μειωμένων οικονομικών πόρων. Η εξάλειψη των ιατρικών λαθών οδηγεί στο ζητούμενο του συστήματος υγείας, δηλαδή στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας με ταυτόχρονη μείωση του κόστους.
Η προτεινόμενη λύση είναι η εκπαίδευση των γιατρών στον εντοπισμό, τη συλλογή, την οπτικοποίηση και την αποθήκευση σε ψηφιακή μορφή όλων των δεδομένων που χρειάζονται για να διευκολυνθεί το δύσκολο έργο τους. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η χρήση μεγάλου όγκου δεδομένων δεν αποτελεί πρόβλημα αλλά πολύτιμη ευκαιρία και στοίχημα για τη βελτίωση της παρεχόμενης ιατρικής φροντίδας. Με την εργασία αυτή θα επιχειρηθεί η εκπαίδευση του ιατρικού προσωπικού και – κυρίως – των γιατρών ώστε να καταστεί ευκολότερη και αποδοτικότερη η άσκηση του λειτουργήματός τους μέσω της χρήσης «μεγάλων» δεδομένων (big data).
Στο παρελθόν αναπτύχθηκαν πολλά συστήματα τα οποία αποσκοπούσαν στην παροχή πληροφοριών στους γιατρούς, τα οποία ουδέποτε υιοθετήθηκαν από αυτούς. Προφανώς δεν είχαν σχεδιαστεί με βάση τις ανάγκες τους και δεν ανταποκρίνονταν σ’ αυτές. (1) Για αυτό το λόγο, θα δημιουργηθεί ένα νέο μοντέλο μάθησης, προορισμένο να ικανοποιήσει τις ιδιαίτερες ανάγκες των εκπαιδευόμενων.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία, θα παρουσιαστεί ένα μοντέλο μάθησης το οποίο έχει στόχο την αποκάλυψη της χρησιμότητας των «μεγάλων δεδομένων» στην καθημερινή ιατρική πρακτική και στην υιοθέτησή τους από το ιατρικό προσωπικό. Η λήψη ιατρικών αποφάσεων που βασίζεται στα μεγάλα δεδομένα - σε συνδυασμό με την πολύτιμη γνώση και την εμπειρία των γιατρών - μπορεί να οδηγήσει σε ασφαλέστερες και ακριβέστερες προγνώσεις και σε αποτελεσματικότερες θεραπείες. Τα μεγάλα δεδομένα υπόσχονται να προσφέρουν υποστήριξη στο ιατρικό προσωπικό τη στιγμή ακριβώς που τη χρειάζονται, καθιστώντας την ιατρική πρακτική πιο εύκολη και αποδοτική. Οι ιατρικές αποφάσεις δεν είναι απαραίτητο να λαμβάνονται πλέον με βάση το ένστικτο και τη διαίσθηση, αλλά μπορούν να βασίζονται στα δεδομένα και τη γνώση. Τα αναμενόμενα οφέλη από τη χρήση τους είναι σημαντικά. Θεωρείται πως η αξιοποίησή τους μπορεί να οδηγήσει στη μείωση του κόστους του συστήματος υγείας μέσω της μείωσης των λαθών. Ταυτόχρονα μπορούν να συμβάλλουν στην ικανοποίηση τόσο των ασθενών, που θα λαμβάνουν
αποτελεσματική ιατρική φροντίδα, όσο και των γιατρών, οι οποίοι θα λαμβάνουν υποστήριξη και ανατροφοδότηση κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Το μοντέλο αυτό θα αξιοποιεί την αναλυτική μάθησης (Learning analytics) με απώτερο σκοπό την παροχή ενίσχυσης στους εκπαιδευόμενους και τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η αναλυτική μάθησης υπόσχεται να μεταμορφώσει την επαγγελματική εκπαίδευση των γιατρών όσο και τα μεγάλα δεδομένα την καθημερινή τους πρακτική ως προς τη διάγνωση και τη θεραπεία.
Τέλος, θα υλοποιηθεί ένα σύστημα ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning system), με βάση την τεχνολογία ροής εργασιών, το οποίο θα ενσωματώνει το παραπάνω μοντέλο μάθησης.