Θεωρίες παρακίνησης ανθρώπινου δυναμικού και εφαρμογή τους στο χώρο της υγείας
Human resources' theories of motivation and theirs implementation in health sector
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
ΠαρακίνησηΛέξεις κλειδιά
Θεωρίες παρακίνησης ; Επαγγελματική ικανοποίηση ; Επαγγελματίες υγείας ; Παραγωγικότητα ; Αποδοτικότητα ; Motivational theories ; Job satisfaction ; Health professionals ; Productivity ; EfficiencyΠερίληψη
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο την παρουσίαση των σπουδαιότερων θεωριών
παρακίνησης ανθρώπινου δυναμικού καθώς και τη διερεύνηση του βαθμού
ικανοποίησης και παρακίνησης του προσωπικού (διοικητικού, βοηθητικού, ιατρικού,
νοσηλευτικού, παραϊατρικού) του νοσοκομείου θείας πρόνοιας «Η Παμμακάριστος».
Αρχικά, παρατίθεται ο ορισμός της παρακίνησης και γίνεται αναφορά στους
παράγοντες που επηρεάζουν την παραγωγικότητα των εργαζομένων. Στη συνέχεια,
παρουσιάζονται οι θεωρίες κινήτρων συμπεριφοράς, καθώς και οι θεωρίες
συμπεριφοράς και προσωπικότητας. Επίσης, στο τέλος του πρώτου κεφαλαίου γίνεται
αναφορά και στις έννοιες της εταιρικής κουλτούρας και των αξιών.
Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται εκτενής ανάλυση των πρώιμων θεωριών
παρακίνησης ανθρώπινου δυναμικού, δηλαδή των θεωριών που πρωτοεμφανίστηκαν
τη δεκαετία του 1960. Παρουσιάζεται η θεωρία ιεράρχησης των αναγκών του
Maslow, η ERG θεωρία παρακίνησης του Alderfer, η θεωρία κάλυψης των τριών
επίκτητων αναγκών του Mc Clelland, η θεωρία των δύο παραγόντων του Herzberg
και η θεωρίας Χ και Υ του McGregor.
Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζονται οι πιο σύγχρονες θεωρίες παρακίνησης,
δηλαδή η θεωρία των προσδοκιών του Vroom, το υπόδειγμα της προσδοκίας των
Porter και Lawler, η θεωρία της στοχοθεσίας του Locke, η θεωρία της ισότητας –
δικαιοσύνης του Adams και η θεωρία του λειτουργικού εθισμού του Skinner.
Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται μία κριτική αξιολόγηση της παρακίνησης,
αναφέρονται οι παράγοντες που συντελούν στη δημιουργία επαγγελματικής
ικανοποίησης, οι προβληματισμοί, οι κατευθύνσεις και οι μέθοδοι παρακίνησης
εργαζομένων. Τέλος, γίνεται αναφορά σε συστήματα αμοιβών και πρόσθετων
παροχών.
Στο αμιγώς ερευνητικό μέρος της εργασίας γίνεται η παρουσίαση των
αποτελεσμάτων της έρευνας που διεξήχθει στο νοσοκομείο «Η Παμμακάριστος» την
περίοδο Ιουλίου – Αυγούστου 2015. Αφού γνωστοποιηθεί ο σκοπός και η μέθοδος
της έρευνας, η οποία βασίστηκε στη διανομή ενός δομημένου ερωτηματολογίου στο
προσωπικό της κλινικής, γίνεται στο τέλος μία προσπάθεια σύγκρισης των
αποτελεσμαάτων με αποτελέσματα παρόμοιων ερευνών. Στο τέλος του κεφαλαίου
παρατίθενται τα σημαντικότερα συμπεράσματα της έρευνας.