Ατμοσφαιρική ρύπανση από πλοία : Διεθνείς και ευρωπαϊκές εξελίξεις
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Πλοία -- Καύσιμα ; Περιβαλλοντικές επιπτώσειςΛέξεις κλειδιά
Αέριοι ρύποιΠερίληψη
Η ποντοπόρος ναυτιλία παρέχει ένα σημαντικό μέσο για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε διεθνές επίπεδο και επιτρέπει κιάλλες δραστηριότητες, όπως η αλιεία, οι μεταφορές αναψυχής, κ.λπ. Σήμερα, η πλειονότητα του παγκόσμιου στόλου χρησιμοποιεί κινητήρες ντίζελ, ως μέσο για την παροχή δύναμης πρόωσης για πλοία.
Οι κυριότεροι ρύποι που παράγονται από την ναυσιπλοΐα είναι συνέπεια της καύσης του καυσίμου σε μηχανές (θαλάσσης) εσωτερικής καύσης. Αυτοί είναι ρύποι (CO, VOC, NOx και PM) που κυρίως έχουν να κάνουν με την τεχνολογία του κινητήρα, και ρύποι (CO2, SOx, βαρέα μέταλλα και θειικά παράγωγα PM) οι οποίοι προέρχονται από το είδος καυσίμου.
Η ναυτιλία έχει μικρή συμβολή στις παγκόσμιες συνολικές εκπομπές CO2 (1,8% του παγκόσμιου συνόλου CO2 εκπομπών το 1996). Σε ευρωπαϊκή κλίμακα, τα SO2 και NOx από την εθνική ναυτιλία μπορεί να είναι σημαντικά όσον αφορά τις συνολικές εθνικές εκπομπές. Η κύρια νομοθετική πράξη για εκπομπές ρύπων από πλοία, το Παράρτημα VI της MARPOL (Tier I με τροπολογίες Tier II και Tier III που υιοθετήθηκαν από τον ΙΜΟ) ελέγχει τα NOx όρια και τα οξείδια του θείου, μέσω του θείου στα καύσιμα και περαιτέρω, μέσω του χαρακτηρισμού περιοχών ελέγχου εκπομπών διοξειδίου του θείου (SECA).
Τα μέτρα στο παράρτημα VI της MARPOL περιγράφουν τα αποτελέσματα, δεν ορίζουν πώς αυτά πρόκειται να επιτευχθούν. Η τεχνολογία για τον έλεγχο εκπομπών από πλοία περιλαμβάνει βελτιωμένη σχεδίαση του κινητήρα, συστήματα ψεκασμού καυσίμου, ηλεκτρονική χρονομέτρηση, κ.λπ., για να επιτευχθεί βέλτιστη απόδοση (βελτιστοποίηση εκπομπών CO2) μειώνοντας τις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και VOC. Η τεχνική της ανακυκλοφορίας καυσαερίων (EGR) και οι τεχνολογίες ελέγχου ατμοσφαιρικής ρύπανσης (πλυντρίδες, κλπ.) δεν έχουν ακόμα τεθεί σε τακτική υπηρεσία για τα πλοία.
Το κοινοτικό σύστημα εμπορίας εκπομπών (EU ETS) δεν καλύπτει τις εκπομπές CO2 από τη ναυτιλία αν και καλύπτει τις εκπομπές CO2 από τις πτήσεις εντός και μεταξύ
των χωρών που συμμετέχουν στο EU ETS και διεθνείς πτήσεις προς και από μη-ETS χώρες.
Τα θεσμοθετημένα όρια εκπομπών για ντήζελ κινητήρες για σκάφη αναψυχής (Οδηγία 2003/44) δεν αναφέρονται στην παρούσα εργασία.
Επομένως, απαιτείται ακόμη αρκετή προσπάθεια προς την κατεύθυνση της μείωσης εκπομπών καυσαερίων από τη ναυτιλία προσαρμόζοντας υφιστάμενους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και υφιστάμενες τεχνολογίες ελέγχου ατμοσφαιρικής ρύπανσης.