Εποικοδομητικά περιβάλλοντα μάθησης με έμφαση στη θεωρία της δραστηριότητας και συστήματα δαχείρισης μάθησης
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Εκπαιδευτικό λογισμικό ; Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια -- Διδασκαλία με τη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστήΛέξεις κλειδιά
MoodleΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζει το σχεδιασμό ενός εποικοδομητικού περιβάλλοντος μάθησης σύμφωνα με τις αρχές της θεωρίας της δραστηριότητας. Η θεωρία της δραστηριότητας αποτελεί ένα χρήσιμο μοντέλο για την κατανόηση του συνόλου του πλαισίου μέσα στο οποίο αναπτύσσεται η ανθρώπινη δραστηριότητα και είναι ιδιαίτερα κατάλληλη για τον σχεδιασμό εποικοδομητικών περιβαλλόντων μάθησης. Για την υλοποίηση ενός τέτοιου περιβάλλοντος αξιοποιήθηκε το σύστημα διαχείρισης μάθησης Moodle για την διδασκαλία βασικών αρχών Προγραμματισμού στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η ανάπτυξη και η εφαρμογή εκπαιδευτικών τεχνικών που ενισχύουν δεξιότητες επικοινωνίας, επίλυσης προβλήματος, συνεργασίας, κριτικής και αναστοχαστική σκέψης αποτελεί πρόκληση για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Τα εποικοδομητικά περιβάλλοντα μάθησης αναπτύσσουν ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο που με κυρίαρχο στόχο τη μάθηση βελτιώνουν τα μαθησιακά αποτελέσματα.
Προκειμένου να κατανοήσουμε την επιρροή ενός τέτοιου περιβάλλοντος στην εκπαιδευτική διαδικασία εφαρμόστηκε νατουραλιστική συναφειακή έρευνα όπου μελετήθηκαν η μελέτη σε βάθος, η υποστήριξη μεταξύ των συμμετεχόντων και η αναστοχαστική κριτική σκέψη. Οι μετρήσεις έδειξαν ότι η εφαρμογή του τεχνολογικά υποστηριζόμενου εποικοδομητικού περιβάλλοντος μάθησης συσχετίζεται θετικά με τη μελέτη σε βάθος (Deep Study Approach). Τέλος, η εφαρμογή του τεχνολογικά υποστηριζόμενου εποικοδομητικού περιβάλλοντος μάθησης ενισχύει την αναστοχαστική κριτική σκέψη και την αμοιβαία υποστήριξη μεταξύ των εκπαιδευομένων. Οι εκπαιδευόμενοι αναστοχάζονται τη γνώση και τα προϊόντα αυτής μέσα από το εποικοδομητικό περιβάλλον και ενισχύουν δεξιότητες όπως η επικοινωνία, η δημιουργικότητα και η εξερεύνηση της γνώσης.