Εκπαιδευτική εφαρμογή στο 3D εικονικό περιβάλλον του Sim Safety: ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με τη διδακτική τεχνική της προσομοίωσης SBL
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Εκπαιδευτικό λογισμικό ; Εκπαίδευση -- Ηλεκτρονικοί υπολογιστές -- Προγράμματα ; Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια -- Διδασκαλία με τη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή ; Εικονική πραγματικότητα στην εκπαίδευσηΛέξεις κλειδιά
3d εικονικό περιβάλλονΠερίληψη
Η αλματώδης ανάπτυξη και διάδοση των ΤΠΕ, ο τεράστιος όγκος και η πολλαπλότητα της διαθέσιμης σήμερα ψηφιακής πληροφορίας, σε συνδυασμό με την ταχύτατη παραγωγή νέας γνώσης, διαμορφώνουν ένα νέο κοινωνικό, πολιτισμικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον. Eπειδή λοιπόν η κοινωνία αλλάζει με γοργούς ρυθμούς και το σχολείο αδυνατεί να προβλέψει τις συνθήκες και τις απαιτήσεις της αυριανής κοινωνίας στην οποία θα ζήσουν οι σημερινοί μαθητές, ο μόνος δρόμος που απομένει είναι να τους καταστήσει ικανούς να αναλύουν πολύπλοκες καταστάσεις και να εξετάζουν εναλλακτικές λύσεις κάτι που προϋποθέτει την ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης (Critical Thinking skills) (VonWright, 1992; Halpern, 1998).
Η κριτική σκέψη είναι μια ενεργητική διαδικασία που εστιάζει βαθύτερα σε σχέση με τη βασική απόκτηση και την απλή απομνημόνευση των πληροφοριών (University of Maryland, 2006; Jones, 1987; Hoffman, 1976; Moore, 1989; Tibbetts & Click, 1995). Γεννιέται λοιπόν η ανάγκη για τη δημιουργία μαθησιακών περιβαλλόντων τα οποία θα υποστηρίζουν τους εκπαιδευόμενους να αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής σκέψης (Critical Thinking Skills).
Στην παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρείται η αξιοποίηση του 3D εικονικού περιβάλλοντος του Sim safety για την υλοποίηση εκπαιδευτικών σεναρίων που ενορχηστρώνονται αξιοποιώντας την εκπαιδευτική μέθοδο της Προσομοίωσης SBL (Simulation Based Learning) ώστε να αναπτυχθούν οι δεξιότητες της κριτικής σκέψης (Critical Thinking Skills) στο πλαίσιο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Προς αυτή την κατεύθυνση προσανατολίστηκε ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σεναρίων , τα οποία βασίζονται στην αντιμετώπιση προκλήσεων και προβλημάτων, όπως η Διαχείριση Προσωπικών Φωτογραφιών, στο διαδίκτυο με την εκπαιδευτική μέθοδο της προσομοίωσης στο 3D εικονικό περιβάλλον του Sim safety.
Aν μάλιστα λάβουμε υπόψη μας την αδυναμία μας να προβλέψουμε τον κόσμο του αύριο και τη δυσκολία μας να προετοιμάσουμε το παιδί για τον κόσμο αυτό, τότε η συνύφανση των ψηφιακών δεξιοτήτων με την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης παραμένει ίσως η μόνη επιλογή για την εκπαίδευση
Η παρούσα μελέτη λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω επιχειρεί να διερευνήσει την επίδραση που έχουν τα εκπαιδευτικά σενάρια –η εκπαιδευτική παρέμβαση μέσα από το 3D εικονικό περιβάλλον του Simsafety. Ο σχεδιασμός του περιβάλλοντος και των εκπαιδευτικών σεναρίων που χρησιμοποιήθηκαν αξιοποιήθηκαν με τη στρατηγική της Προσομοίωσης σε ένα συνεργατικό μαθησιακό περιβάλλον κοινωνικού κονστρουκτιβισμού και εμπλαισιωμένης μάθησης.
Το δείγμα μας ήταν τα δύο τμήματα της ΣΤ΄τάξης (30 παιδιά). Το ΣΤ1 ως Πειραματική ομάδα και το ΣΤ2 ως ομάδα ελέγχου. Η εκπαιδευτική παρέμβαση έγινε στην Πειραματική Ομάδα στο 3D εικονικό περιβάλλον του Simsafety και στην Ομάδα Ελέγχου δια ζώσης, χωρίς τεχνολογικά μέσα.
Στην εκπαιδευτική παρέμβαση υλοποιήθηκαν οχτώ εκπαιδευτικά σενάρια . Για τη συλλογή των δεδομένων της έρευνας χρησιμοποιήθηκε ένα εργαλείο μέτρησης που συμπληρώθηκε πριν την εκπαιδευτική παρέμβαση (pre-test) και μετά την εκπαιδευτική παρέμβαση (pos-test). Το Ερωτηματολόγιο Α για τη μέτρηση των δεξιοτήτων της κριτικής σκέψης και η ρουμπρίκα αξιολόγησης των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης του (Facione, 2009).
Τα ευρήματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι αναπτύχθηκαν οι δεξιότητες κριτικής σκέψης μετά την εκπαιδευτική παρέμβαση και στις δύο ομάδες. H στατιστική επεξεργασία των δεδομένων καταδεικνύει σημαντική στατιστικά διαφορά και τάση μεγαλύτερης βελτίωσης στην Πειραματική Ομάδα.