Διαδικτυακή απεικόνιση χημικών στοιχείων περιοδικού πίνακα
View/ Open
Subject
Χημεία -- Διδασκαλία με υπολογιστή ; Chemistry -- Computer simulation ; Διαδίκτυο (Internet) στην εκπαίδευση ; Εκπαιδευτική τεχνολογία ; Educational technology ; Chemistry -- Data processingAbstract
Η παρούσα εργασία βρίσκεται στον τομέα της τεχνολογίας και της εκπαίδευσης. Διαπραγματεύεται τη χρήση διαδραστικού εκπαιδευτικού υλικού για την επιστήμη της Χημείας, κυρίως για ελληνόφωνους χρήστες, αφού εκεί εντοπίζεται ένα κενό εκπαιδευτικού υλικού. Πιο συγκεκριμένα στόχος αυτής της εργασίας είναι η οργανωμένη παρουσίαση και αποτελεσματική εκμάθηση των χημικών στοιχειών του περιοδικού πίνακα. Υπάρχουν αρκετές προσεγγίσεις που αφορούν τη διδασκαλία της Χημείας, ώστε να μπορέσει να καταστεί η μάθησή της όσο το δυνατόν πιο δημιουργική και αξιόπιστη. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας μπορεί να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτό που επιδιώκεται στην εργασία αυτή είναι η ανάπτυξη μιας διαδικτυακής εφαρμογής, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα σε ελληνόφωνους κυρίως χρήστες να έρθουν σε επαφή με τα χημικά στοιχεία που απαρτίζουν τον περιοδικό πίνακα, τις ιδιότητες που τα διέπουν και τις διάφορες χρήσεις και εφαρμογές που αυτά έχουν. Η διάρθρωση αυτής της εργασίας πραγματοποιείται σε τέσσερα κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο αναφέρονται κάποια κενά που υπάρχουν στην εκπαίδευση της Χημείας μέσω διαδραστικού εκπαιδευτικού υλικού και πως η ανάπτυξη της παρούσας διαδικτυακής εφαρμογής προσπαθεί να καλύψει τις ανάγκες που προκύπτουν. Στο δεύτερο κεφάλαιο αναλύονται και εξετάζονται κάποιες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις σχετικά με τη διδασκαλία της επιστήμης της Χημείας και ειδικότερα σε ότι αφορά την ανάπτυξη διαδικτυακού διαδραστικού εκπαιδευτικού υλικού για την εκμάθηση των στοιχείων του περιοδικού πίνακα και παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά ορισμένων σχετικών διαδικτυακών εφαρμογών. Στο τρίτο κεφάλαιο αναφέρονται τα βασικά χαρακτηριστικά και οι λειτουργίες των τεχνολογιών που χρησιμοποιήθηκαν για τη σχεδίαση και ανάπτυξη της διαδικτυακής εφαρμογής «Περιοδικός Πίνακας», καθώς επίσης και οι λόγοι που χρησιμοποιήθηκαν οι συγκεκριμένες τεχνολογίες. Έπειτα, γίνεται παρουσίαση της εφαρμογής «Περιοδικός Πίνακας» και αναφέρονται τα βασικά χαρακτηριστικά και οι δυνατότητες της εν λόγω εφαρμογής. Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται συνοπτικά τα σημαντικότερα σημεία και χαρακτηριστικά της εργασίας. Γίνεται μια προσπάθεια ανάλυσης των στοιχείων για την κάλυψη ή όχι των αρχικών στόχων, πραγματοποιείται μια σύγκριση της εφαρμογής «Περιοδικός Πίνακας» με τις υπόλοιπες διαδικτυακές εφαρμογές που έχουν αναφερθεί και παρουσιάζονται κάποιες επιπλέον προτάσεις σχετικά με την εφαρμογή. Η εργασία αυτή - όπως αναφέρθηκε και παραπάνω - προσπαθεί να καλύψει το κενό που υπάρχει στη διαδικασία εκμάθησης των χημικών στοιχείων του περιοδικού πίνακα από ελληνόφωνους κυρίως χρήστες, μέσω διαδικτυακής διαδραστικής εφαρμογής. Αυτή η προσέγγιση όμως δίνει παράλληλα τη δυνατότητα μιας πιο ευχάριστης και αποτελεσματικής ενασχόλησης με το θέμα από πλευράς των χρηστών. Επίσης, προτείνεται, μια ενδεχόμενη αξιοποίηση της παρούσας εφαρμογής «Περιοδικός Πίνακας», η οποία θα μπορούσε να ήταν η σύνδεσή της με κάποιο Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης - Learning Management System (LMS) ή με κοινωνικά δίκτυα (Social Media). Αυτή η πρόταση θα μπορούσε να δώσει μια πιο άμεση και εκπαιδευτικά αποτελεσματική χρήση στην παρούσα εφαρμογή. Με αυτόν τον τρόπο η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών θα ήταν περισσότερο άμεση, δημιουργική και αποτελεσματική.