Η πορεία της παραδοσιακής φορτωτικής προς την ηλεκτρονική στα πλαίσια καθιέρωσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών στη ναυτιλία
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Freight and freightage -- Law and legislation ; Ναυτιλία ; Shipping ; Τεχνολογικές καινοτομίες ; Technological innovationsΠερίληψη
Η τεχνολογική εξέλιξη και οι μεταβολές, τις οποίες αυτή επιφέρει, αποτελούν έναυσμα για αναθεώρηση και επανεξέταση παραδοσιακών και καταξιωμένων θεσμών της ανθρώπινης δραστηριότητας. Το πεδίο της θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευμάτων και κατά συνέπεια οι κανόνες που τη διέπουν, αποτέλεσε κατ' εξοχήν αντικείμενο της διεθνούς θεωρίας και πράξης αξιοποίησης των επιτευγμάτων της σύγχρονης τεχνολογικής προόδου. Αρκετές από τις απόπειρες αυτές αφορούν στη θαλάσσια φορτωτική και στην προσπάθεια αντικατάστασής της από την ηλεκτρονική. Στην παρούσα διπλωματική θα επιχειρηθεί να αναλυθεί και να αιτιολογηθεί η πορεία προς την ηλεκτρονική φορτωτική στα πλαίσια της καθιέρωσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών στη ναυτιλία. Αρχικά θα γίνει αναφορά σε δυσεπίλυτα ζητήματα που αφορούν στις σύγχρονες μορφές έγγραφης συναλλαγής, όπως ζητήματα ηλεκτρονικής υπογραφής, αποδεικτικής αξίας ηλεκτρονικών εγγράφων, ηλεκτρονικού εμπορίου κλπ. Στην συνέχεια θα παρουσιαστούν τα βασικά γνωρίσματα και οι λειτουργίες της κλασσικής θαλάσσιας φορτωτικής. Στο σημείο αυτό θα εξεταστούν τα δύο βασικά προβλήματα, τα οποία οδήγησαν στην ονομαζόμενη «κρίση της φορτωτικής» και συγκεκριμένα η καθυστερημένη άφιξη της φορτωτικής στο λιμάνι προορισμού και η συσχέτιση της φορτωτικής με το φαινόμενο της ναυταπάτης. Κατόπιν θα παρουσιαστούν οι κυριότερες μέχρι σήμερα παραδοσιακές, συμβατικές λύσεις, τις οποίες η θεωρία και πρακτική έχουν προτείνει προς αντιμετώπιση των ανωτέρω προβλημάτων. Εν συνεχεία θα αναλυθεί η φύση και η λειτουργία της ηλεκτρονικής φορτωτικής ως και οι σύγχρονες λύσεις, δηλαδή οι πρακτικές εφαρμογές της θεωρίας περί ηλεκτρονικής φορτωτικής. Εν κατακλείδι θα γίνει αναφορά στις ατέλειες ΚΑΙ στις ελλείψει; που παρουσιάζει σήμερα η έκδοση και κυκλοφορία των ηλεκτρονικών φορτωτικών και θα κλείσει η παρούσα εργασία με τα εν γένει συμπεράσματα.