Συγκριτική αξιολόγηση σωρευτικών μοντέλων ιδιοκτησίας ΙΧ αυτικινήτων για πρόβλεψη κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών CO2 στις οδικές επιβατικές μεταφορές : περίπτωση της Ελλάδας
Master Thesis
Συγγραφέας
Ντάνος, Σταμάτιος Α.
Ημερομηνία
2004-01-01Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ατμόσφαιρα ; Καύσιμα ; Άνθρακας, Μονοξείδιο τουΠερίληψη
Η ταχεία αύξηση του αριθμού των IX οχημάτων για ικανοποίηση της αυξανόμενης ανάγκης μετακίνησης, υποκινεί σειρά προβλημάτων. Άμεση συνέπεια είναι η αύξηση στην κατανάλωση ενέργειας και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι ο υπολογισμός της κατανάλωσης ενέργειας και εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), στον τομέα των επιβατικών μετακινήσεων με ΙΧ αυτοκίνητα. Για το σκοπό αυτό, εφαρμόζονται οικονομετρικά μοντέλα για εκτίμηση της κυριότητας ΙΧ οχημάτων βάσει της οποίας υπολογίζεται η κατανάλωση ενέργειας και οι εκπομπές άνθρακα. Χρησιμοποιείται η μέθοδος της βιβλιογραφικής επισκόπησης, της έρευνας ερωτηματολογίου και της στατιστικής επεξεργασίας χρονολογικών δεδομένων από κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς. Στην επισκόπηση βιβλιογραφίας πραγματοποιείται αξιολόγηση θεωριών για τα επιβατικά οχήματα και το μεταφορικό έργο, με διαχωρισμό σε σωρευτικό (aggregate) και αναλυτικό (disaggregate) επίπεδο. Επιπλέον, εντοπίζονται παράγοντες που σχετίζονται με την αύξηση του στόλου των οχημάτων και του μεταφορικού έργου ενώ παρατίθενται μοντέλα κυριότητας οχημάτων, όπως αναφέρονται σε σχετικές δημοσιεύσεις. Ακολουθεί συλλογή στοιχείων για περίοδο 33 ετών (1970-2002) και κατάστρωση βάσης σωρευτικών (aggregate) δεδομένων για το σύνολο της χώρας, ενώ πραγματοποιείται έρευνα ερωτηματολογίου για αποτύπωση της παρούσας κατάστασης. Τα μοντέλα ιδιοκτησίας ΙΧ οχημάτων που εντοπίστηκαν στην βιβλιογραφία, προσαρμόζονται στα δεδομένα της Ελλάδας. Ακολούθως προτείνεται σειρά βελτιωμένων μοντέλων, με χρήση πολλαπλής παλινδρόμησης, ενώ γίνεται εκτενής έλεγχος της αξιοπιστίας τους υπό συγκεκριμένα στατιστικά κριτήρια. Τα αποτελεσματικότερα μοντέλα χρησιμοποιούνται για πρόβλεψη, με ορίζοντα το 2010. Σύμφωνα με την πρόβλεψη της ιδιοκτησίας οχημάτων, τελικά υπολογίζεται η κατανάλωση ενέργειας και οι εκπομπές άνθρακα του τομέα των επιβατικών οδικών μετακινήσεων, έπειτα από εφαρμογή κατάλληλων συντελεστών εκπομπών.