Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην υπηρεσία του supply chain management
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ηλεκτρονικό εμπόριο ; Electronic commerce ; Electronic commerce -- Management ; Business logistics -- ManagementΠερίληψη
Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει διεισδύσει σημαντικά στην καθημερινότητα των καταναλωτών και τείνει σιγά σιγά να παραγκωνίσει τις παραδοσιακές τυπικές εμπορικές συναλλαγές. Αν και οι πρώτες μορφές του παρουσιάστηκαν από τη δεκαετία του 1970, γρήγορα γνώρισε την αποδοχή από το ευρύ κοινό. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε και η ραγδαία εξέλιξη του διαδικτύου και η εύκολη προσβασιμότητα του. Η ταχύτητα με την οποία διεκπεραιώνονται οι παραγγελίες, η πληθώρα των προϊόντων και υπηρεσιών που έχει ο καταναλωτής στη διάθεση του, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, η εξοικονόμηση χρόνου αλλά και χρήματος, έχουν καθιερώσει το ηλεκτρονικό εμπόριο την πλέον διαδεδομένη μέθοδο αγοράς και προμήθειας αγαθών. Οι πωλήσεις μέσω του διαδικτύου έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Εκτιμάται δε ότι τα επόμενα χρόνια αναμένεται θεαματική αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων λόγω του ανταγωνισμού των ηλεκτρονικών επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάζουν τα προϊόντα τους στο διαδίκτυο, να τα διαφημίζουν και να τα προωθούν με μικρό κόστος, γρήγορα και αποτελεσματικά σε πολλούς υποψήφιους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο. Ιδιαίτερα οι μικρές εταιρείες έχουν δημιουργήσει μεταξύ τους μικρές συμμαχίες και για αυτές το διαδίκτυο αποτελεί έναν οικονομικό και εξυπηρετικό τρόπο για τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες. Η παρακολούθηση των παραγγελιών και των αποθεμάτων των αγαθών, η αποστολή των προϊόντων σε σύντομο χρονικό διάστημα και η συνεχής εξυπηρέτηση των πελατών, συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση των διαδικασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας. Λόγω της εξάπλωσης του ηλεκτρονικού εμπορίου και της παγκοσμιοποίησης, η ανάπτυξη των επιχειρήσεων θα καθορίζεται σημαντικά από το βαθμό εξυπηρέτησης των πελατών και από τις μεταξύ τους επαγγελματικές σχέσεις. Σε αυτό συμβάλλει και το γεγονός ότι για την κάθε ηλεκτρονική εταιρεία το μέγεθος και η γεωγραφική της θέση δεν παίζουν πλέον σημαντικό ρόλο στην ευημερία της. Στις σωστές πελατειακές σχέσεις το e-CRM συμβάλλει σημαντικά, στοχεύοντας στην εξατομικευμένη εξυπηρέτηση αυτών, ανάλογα με τις ανάγκες τους. Στο τομέα των πληρωμών, η χρήση του internet έχει συντελέσει σημαντικά. Οι περισσότερες πληρωμές πλέον γίνονται ηλεκτρονικά, μέσω εξελιγμένων και ασφαλών ηλεκτρονικών τρόπων, ενώ τα προσωπικά δεδομένα και οι πληροφορίες των χρηστών προστατεύονται ικανοποιητικά. Με τη σωστή εκπαίδευση των χρηστών και την όσο το δυνατό τελειοποίηση του ηλεκτρονικού συστήματος ασφαλείας, η χρήση του διαδικτύου θα γίνει πλέον η σχεδόν αποκλειστική μέθοδος συναλλαγών. Αλλά και ο έλεγχος των τιμολογίων και των οικονομικών παραστατικών των επιχειρήσεων είναι πλέον πιο γρήγορος και πλήρης.
Η αποτελεσματική ηλεκτρονική παρακολούθηση των αποθεμάτων επιτρέπει στις εταιρίες να εξυπηρετούν άμεσα τους πελάτες τους, χωρίς τον κίνδυνο των ελλείψεων των προϊόντων αλλά και της υπερβολικής αύξησης των αποθεμάτων. Η παράδοση των αγαθών μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε ηλεκτρονικά, όταν πρόκειται για υπηρεσίες ή λογισμικά,, είτε με εταιρίες μεταφορών ενημερώνοντας ηλεκτρονικά τους πελάτες για το χρόνο παράδοσης. Το θέμα της ασφάλειας των ηλεκτρονικών επιχειρήσεων θα συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση και ανάπτυξή τους. Όσο πιο ασφαλής αισθάνεται ο κάθε πελάτης του ηλεκτρονικού εμπορίου, τόσο πιο πολύ θα αυξηθούν οι εμπορικές του συναλλαγές με τις ηλεκτρονικές εταιρείες.