Στρατηγική Ανάλυση της εταιρείας Apple Inc. και μελέτη της πορείας και των προοπτικών της στην Ελλάδα
Abstract
Το όνομα Apple Inc. είναι συνυφασμένο με την ανάπτυξη των προσωπικών υπολογιστών. Ως εταιρεία συνέβαλε στην ραγδαία εξέλιξη του κλάδου, μέσω της εξάπλωσης των προϊόντων της. Παρέχει ένα μεγάλο αριθμό συσκευών και υπηρεσιών. Οι υπολογιστές Mac, τα iPhone, τα tablet και το iPοd αποτελούν μόνο ένα δείγμα. Η εταιρεία προσφέρει επίσης, πολυάριθμες υπηρεσίες, όπως το δικό της λειτουργικό σύστημα iOS αλλά και εφαρμογές που καλύπτουν σχεδόν οποιαδήποτε ανάγκη του καταναλωτή.
Ο κλάδος στον οποίο ανήκει, είναι αυτός των ηλεκτρονικών προϊόντων πληροφορικής και χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό. Είτε πρόκειται για παροχή τεχνολογικών προϊόντων, είτε υπηρεσιών όλες οι εταιρείες προσπαθούν να καινοτομούν, ώστε να αυξάνουν συνεχώς το μερίδιο αγοράς τους. Ένας τρόπος να επιβληθεί η Apple στην αγορά, είναι η απόκτηση πολλαπλών καναλιών διανομής. Έχει δημιουργήσει διαφορετικά εργοστάσια παραγωγής για να καλύψει τις ανάγκες των καταναλωτών ανά ήπειρο. Προκειμένου να εξασφαλιστεί υψηλής ποιότητας «εμπειρία αγοράς» στους πελάτες των προϊόντων της, συνεχίζει να επεκτείνει και να βελτιώνει τις δυνατότητες διανομής των προϊόντων μέσω της επέκτασης του αριθμού των δικών σημείων λιανικής πώλησης σε όλο τον κόσμο.
Όσον αφορά την εταιρική διακυβέρνηση, λίγες είναι οι πληροφορίες που έχει επιτρέψει η εταιρεία να διαρρεύσουν σχετικά με την οργανωτική δομή της. Ωστόσο, στον τομέα της εταιρικής υπευθυνότητας προσπαθεί να εφαρμόζει κώδικα ηθικής δεοντολογίας και περιβαλλοντικής υπευθυνότητας καθώς και να επιβάλλει αντίστοιχους κανόνες στους προμηθευτές της.
Στα πλαίσια της στρατηγικής ανάλυσης, απαιτείται η εφαρμογή της PEST προκειμένου να εντοπισθούν οι παράγοντες εκείνοι που επηρεάζουν το περιβάλλον της εταιρείας. Στην ανάλυση του άμεσου περιβάλλοντος, χρησιμοποιώντας τις πέντε δυνάμεις του Porter καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι, η απειλή των νεοεισερχομένων στον κλάδο καθώς και η διαπραγματευτική δύναμη των προμηθευτών δεν είναι σημαντική. Αντιθέτως, η διαπραγματευτική δύναμη των αγοραστών είναι σημαντική και η ένταση του ανταγωνισμού στον κλάδο των ηλεκτρονικών προϊόντων πληροφορικής είναι μεγάλη. Υποκατάστατα προϊόντα στον συγκεκριμένο κλάδο, δεν υπάρχουν και επομένως δεν μπορούν να επηρεάσουν το άμεσο περιβάλλον των επιχειρήσεων.Εν συνεχεία, εφαρμόζεται η SWOT ανάλυση για τον εντοπισμό των δυνάμεων και των αδυναμίες που προκύπτουν από το εσωτερικό περιβάλλον και των ευκαιριών και απειλών που προκύπτουν από τη μελέτη του εξωτερικού περιβάλλοντος της Apple.
Στην ανάλυση της επιχειρησιακής στρατηγικής, η Apple, εφαρμόζει κάθετη ολοκλήρωση προς τα εμπρός, καθώς έχει συμβεί να απορροφήσει εταιρείες που ανήκουν σε επόμενο επίπεδο της αλυσίδας εφοδιασμού. Παράδειγμα αποτελεί, η εξαγορά της Best Buy. Διαθέτει όμως και δικά της καταστήματα για την πώληση των προϊόντων και των υπηρεσιών της, ενώ οι εφαρμογές και οι υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους προσφέρονται από τις συσκευές της. Επίσης, η Apple εφαρμόζει και κάθετη ολοκλήρωση προς τα πίσω. Ένα παράδειγμα αυτού του τύπου της ολοκλήρωσης, αποτελεί η εξαγορά προμηθευτών της, όπως Micron Technology και η P.A. Semi. Προσπαθεί επίσης, να αυξήσει τη ζήτηση της αγοράς για τα προϊόντα της μέσω της επιχειρηματικής στρατηγικής της διαφοροποίησης, η οποία προκύπτει από την μοναδική κατασκευή των προϊόντων της. Στα πλαίσια της λειτουργικής στρατηγικής, προσπαθεί να διατηρήσει το brand-name, δίνει έμφαση και χρηματοδοτεί συνεχώς το μάρκετινγκ και το R&D ενώ χαρακτηριστικό είναι ότι εφαρμόζει προγράμματα ηθικής υπευθυνότητας στους προμηθευτές της, οι οποίοι έχουν καταδικαστεί στο παρελθόν για άσχημες συνθήκες εργασίας.
Κλείνοντας, αναμφισβήτητα η Apple αποτελεί μία από τις πιο καινοτόμες εταιρείες του κλάδου με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και καινοτομία. Ωστόσο, εάν επιθυμεί να επιστρέψει στην πρώτη θέση του τομέα των ηλεκτρονικών προϊόντων πληροφορικής, πρέπει άμεσα να προωθήσει στην αγορά νέα προϊόντα και υπηρεσίες με καινοτομίες που θα αλλάξουν και πάλι τα δεδομένα στον κλάδο της πληροφορικής.