Παράγοντες που επηρεάζουν τη δυνατότητα των φοιτητών να αναπτύξουν τον στοχαστικό τρόπο σκέψης
Factors affecting the ability of students to develop a stochastic way of thinking
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Στατιστική -- Μελέτη και διδασκαλία (Ανωτάτη) ; Πιθανότητες ; Έρευνα -- Στατιστικές μέθοδοι ; Έρευνα -- Μεθοδολογία ; Μάθηση -- Ψυχολογία ; Μάθηση -- Κοινωνικές απόψειςΠερίληψη
Η παρούσα εργασία είναι αποτέλεσμα ενός εγχειρήματος για βελτίωση της Στατιστικής Εκπαίδευσης τόσο για τον εκπαιδευτικό όσο και για τον μαθητή. Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας ερευνήθηκαν οι δυσκολίες που συναντούν οι φοιτητές καθώς έρχονται σε επαφή με τα μαθήματα της Στατιστικής και των Πιθανοτήτων. Σκοπός της εργασίας είναι να εκθέσει τους παράγοντες οι οποίοι μπορεί να συμβάλλουν (είτε θετικά είτε αρνητικά) στη διαδικασία ανάπτυξης ενός ορθού στατιστικού τρόπου σκέψης. Αρχικά γίνεται εισαγωγή στον αποκαλούμενο στοχαστικό τρόπο σκέψης, όπου μελετώνται τα συστατικά του στοιχεία και σε αντιπαράθεση με τον ντετερμινιστικό τρόπο σκέψης. Καταγράφονται τα προβλήματα στη διδασκαλία της Στατιστικής, καθώς και οι πιο συνήθεις δυσκολίες και λάθη που συναντώνται στο αντικείμενο. Ακόμα, παρουσιάζονται ορισμένοι παράγοντες που ενδεχομένως να διαφοροποιούν το βαθμό εκμάθησης του αντικειμένου, ενώ ενδείκνυνται κάποιες προτάσεις για βελτίωση της διδασκαλίας της Στατιστικής. Για την επίτευξη του σκοπού της εργασίας διεξήχθη μια έρευνα σε φοιτητές του τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς, μέσα από την οποία έγινε μια αξιολόγηση στην αποτελεσματικότητα της μαθησιακής διαδικασίας. Οι φοιτητές έλαβαν μέρος σε εργαστηριακό μάθημα, υποβλήθηκαν σε γραπτές δοκιμασίες, καθώς επίσης απάντησαν σε ερωτηματολόγιο σχετικά με τη γενικότερη στάση τους απέναντι στη Στατιστική. Μετά από κατάλληλη επεξεργασία των συγκεντρωθέντων στοιχείων, η εργασία καταλήγει σε ορισμένα συμπεράσματα, τα οποία πιστεύεται ότι μπορούν να βοηθήσουν τον εκπαιδευτικό έτσι ώστε να πάρει παιδαγωγικές αποφάσεις βασισμένες σε πραγματικά δεδομένα.