Economic modeling in shipping and transport: the case of bulk shipping
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Πολίτης, Ευάγγελος Δ.
Ημερομηνία
2014-07-17Επιβλέπων
Θαλασσινός, ΕλευθέριοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ναυτιλιακή οικονομική ; Πλοία -- Οικονομικές απόψεις ; Θαλάσσιες μεταφορές ; Bulk carrier cargo shipsΠερίληψη
Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος εντάσεως κεφαλαίου, στον οποίο τα πάγια περιουσιακά στοιχεία είναι άμεσα ρευστοποιήσιμα και λειτουργικά. Για την αγορά ενός πλοίου, ο πλοιοκτήτης πρέπει να ξεκινήσει μια διαδικασία, στην οποία θα πρέπει να εκτιμήσει όλες τις μεταβλητές, τόσο ενδογενείς όσο και εξωγενείς που επηρεάζουν την τιμή του πλοίου. Η αποτίμηση της αξίας ενός πλοίου συμπεριλαμβάνει όλες τις μελλοντικές ταμειακές εισροές και εκροές του, για όλη τη διάρκεια ζωής του πλοίου. Ωστόσο, ένα σημαντικό δίλημμα που έχει ο κάθε εφοπλιστής είναι: να αποκτήσει ένα νέο πλοίο ή ένα μεταχειρισμένο. Οι τιμές των νέων πλοίων είναι δύσκολο να εκτιμηθούν, με βάση τους ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες, αφού είναι πολύ δύσκολο να συλλεχθούν στοιχεία από τα διάφορα ναυπηγεία. Επιπλέον, η περίοδος κατασκευής του πλοίου ποικίλλει μεταξύ των ναυπηγείων, λόγω διαφορών στις χωρητικότητες τους. Ένας πλοιοκτήτης πρέπει να συγκρίνει την τιμή ενός καινούριου πλοίου και ενός μεταχειρισμένου και να καθορίσει ποια είναι η καλύτερη επιλογή για τη συγκεκριμένη περίοδο και τις συνθήκες που επικρατούν στην ναυτιλιακή αγορά. Η αποτίμηση ενός μεταχειρισμένου πλοίου είναι περισσότερο εφικτή, δεδομένου ότι οι περισσότερες από τις μεταβλητές που καθορίζουν την τιμή ενός μεταχειρισμένου πλοίου μπορούν εύκολα να ληφθούν από διάφορες βάσεις δεδομένων. Οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων μπορούν να εκφραστούν σε όρους προσφοράς-ζήτησης. Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραπάνω παραμέτρους και με την ενσωμάτωση σύγχρονων οικονομετρικών θεωριών, οι οποίες βασίζονται στην μεθοδολογία συν¬ολοκλήρωσης, η έρευνα επικεντρώθηκε στην κατασκευή ενός μοντέλου αποτίμησης της αξίας ενός μεταχειρισμένου πλοίου. Συγκεντρώνοντας μηνιαία στοιχεία για μια περίοδο 11 ετών, κατασκευάστηκε ένα μοντέλο αποτίμησης για ένα μεταχειρισμένο πλοίο και αξιολογήθηκε χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο διόρθωσης σφάλματος (Vector Error Correction Model - VECM). Τα αποτελέσματα ήταν σύμφωνα με αυτά άλλων μελετών που αφορούν το περιβάλλον της ναυτιλίας, τα οποία δείχνουν ότι υπάρχουν ενδεικτικά διαφορές μεταξύ μικρού μεγέθους και μεγάλου μεγέθους πλοία - διαφορές που έχουν σημαντική επίδραση στις τιμές των πλοίων.