Οικονομική κρίση και ναυτιλιακή αγορά
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Οικονομικές κρίσεις ; Ναυτιλιακή οικονομικήΠερίληψη
Η παρούσα εργασία έχει ως αντικείμενο μελέτης την ναυτιλιακή αγορά και την επίδραση που έχει η παγκόσμια οικονομική κρίση τόσο αυτή όσο και στη χρηματοδότησή της.
Η εργασία αποτελείται από οκτώ (8) κεφάλαια:
Αρχικά (Κεφάλαιο 1) γίνεται εισαγωγή στις έννοιες της ύφεσης και της οικονομικής κρίσης και αποσαφηνίζεται η διαφορά τους. Είναι δύσκολο για κάποιον που δεν είναι οικονομικός αναλυτής να διακρίνει εύκολα πότε μία χώρα βρίσκεται σε περίοδο ύφεσης και πότε αντιμετωπίζει οικονομική κρίση.
Στη συνέχεια (Κεφάλαιο 2) αναφέρονται τα αίτια της οικονομικής κρίσης. Αυτά δεν προέρχονται μόνο από τις τράπεζες αλλά και από τις εποπτικές αρχές, τους οίκους αξιολόγησης, ακόμα και τους ίδιους του επενδυτές και γίνεται αναφορά στο ρόλο που διαδραμάτισε κάθε ένας από αυτούς.
Στην επόμενη ενότητα (Κεφάλαιο 3) γίνεται απολογισμός των συνεπειών της οικονομικής κρίσης. Συνέπειες που επηρέασαν σημαντικούς κλάδους της οικονομίας μίας χώρας. Την απασχόληση, το εμπόριο, τον τουρισμό και τέλος την ναυτιλία που αποτελεί και το κυρίως θέμα της παρούσας μελέτης.
Στο επόμενο κεφάλαιο (Κεφάλαιο 4) γίνεται θεωρητική προσέγγιση της λειτουργίας της ναυτιλιακής αγοράς. Διευκρινίζεται η έννοια της ναυλαγοράς και από τι επηρεάζεται, καθώς επίσης και τι είναι ναυλοδείκτες και πως καθορίζεται ο ναύλος.
Ακολούθως (Κεφάλαιο 5) περνάμε από την θεωρία στην πραγματικότητα και εξετάζουμε πώς η οικονομική κρίση επέδρασε στη ναυλαγορά τόσο του ξηρού και του υγρού φορτίου όσο και των εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης μελετάμε και κάποιους ενδεικτικούς εξωγενείς παράγοντες πέρα από την ταραγμένη κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας, οι οποίοι διαδραμάτισαν εξίσου καθοριστικό ρόλο στο προσδιορισμό των ναύλων.
Στη συνέχεια (Κεφάλαιο 6) παρουσιάζεται η συμπεριφορά των αξιών των πλοίων και πως αυτές διαμορφώθηκαν κατά την περίοδο 2008-2011. Πώς αντιμετώπισαν οι ναυπηγικές βιομηχανίες την έλλειψη ρευστότητας από την πλευρά των πλοιοκτητών και πώς διαχειρίστηκαν τα διαλυτήρια στις ασιατικές ακτές την αυξημένη προσφορά των πλοίων; Στην επόμενη ενότητα (Κεφάλαιο 7) γίνεται αναφορά στην ζωτικής σημασίας χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών για την πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων τους. Η χρηματοδότηση που ως επί το πλείστον γινόταν μέχρι το 2008 από τις τράπεζες περιορίστηκε σε μεγάλο βαθμό, ωθώντας τους πλοιοκτήτες σε προσφυγή άλλων μεθόδων προκειμένου να αποκτήσουν την απαιτούμενη ρευστότητα. Τέλος (Κεφάλαιο 8), γίνεται μία σύντομη αναφορά στην ελληνική ναυτιλία. Η Ελλάδα παράλληλα με την παγκόσμια οικονομική κρίση έχει να αντιμετωπίσει και το ελληνικό δημόσιο χρέος. Όμως διατηρεί μία ναυτική ταυτότητα, με ρίζες στο πολύ μακρινό παρελθόν, γεγονός που της προσδίδει εμπειρία για να σταθεί στο προσκήνιο με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες