Διερεύνηση των δημογραφικών και κοινωνικο-οικονομικών παραγόντων που επηρεάζουν το επίπεδο εκπαίδευσης των μεταναστών στην Ελλάδα
Investigation of demographic and socio-economic factors affecting the level of education of immigrants in Greece
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Διαπολιτισμική εκπαίδευση ; Μειονότητες -- Εκπαίδευση -- Ελλάδα ; Πολυπολιτισμικότητα ; Μετανάστες -- Ελλάδα -- Κοινωνικές συνθήκεςΠερίληψη
Τα ζητήματα της εκπαίδευσης των μεταναστών, που ζουν στην Ελλάδα, αποτελούν αντικείμενο έρευνας και εκπαιδευτικού σχεδιασμού κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Παράλληλα, η αλλαγή στο μεταναστευτικό σκηνικό της χώρας, σύμφωνα με το οποίο, η Ελλάδα μετατρέπεται σταδιακά σε χώρα υποδοχής μεγάλου αριθμού οικονομικών μεταναστών και προσφύγων με έντονο το φαινόμενο της λαθρομετανάστευσης, εγείρει το ενδιαφέρον για τη μελέτη και τον προσδιορισμό εκείνων των παραγόντων, που επηρεάζουν το εκπαιδευτικό προφίλ των αλλοδαπών μαθητών. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι, με χρήση δεδομένων από την απογραφή του 2001, να διερευνηθούν οι δημογραφικοί και κοινωνικό-οικονομικοί παράγοντες, που επηρεάζουν το επίπεδο εκπαίδευσης των μεταναστών στην Ελλάδα. Οι μετανάστες που επιλέχθηκαν, για να συμμετάσχουν στην έρευνα, είναι ηλικίας 6 έως 29 ετών. Σε ότι αφορά στις χώρες καταγωγής των μεταναστών του δείγματος, η επιλογή έγινε με βάση την πληθυσμιακή υπεροχή των μεταναστών στην Ελλάδα, ενώ η ομαδοποίηση των χωρών αυτών πραγματοποιήθηκε με βάση την γεωπολιτική τους θέση και τις πιθανές ομοιότητες των εκπαιδευτικών τους συστημάτων. Από τη μελέτη των παραγόντων του φύλου και του οικονομικού και μορφωτικού επιπέδου των γονιών, με χρήση Πολυωνυμικής Λογιστικής Παλινδρόμησης, βρέθηκε, ότι το φύλο αποτελεί στατιστικά σημαντικό παράγοντα για τους μετανάστες από την Αλβανία, τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη. Ειδικότερα, οι γυναίκες, σε σχέση με τους άνδρες, έχουν υψηλότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις. Το οικονομικό επίπεδο των γονέων είναι στατιστικά σημαντικός παράγοντας για τους μετανάστες από την Αλβανία και τα Βαλκάνια, ενώ το μορφωτικό επίπεδο των γονέων παρουσιάζει στατιστική σημαντικότητα και στις τέσσερις πληθυσμιακές ομάδες μεταναστών. Ως εκ τούτου, μετανάστες, των οποίων οι γονείς έχουν υψηλό μορφωτικό επίπεδο,έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν υψηλές σχολικές επιδόσεις και να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.