Εκπαιδευτικά παιχνίδια και ηλεκτρονική μάθηση: διερευνώντας την κοινωνική διάσταση των πολυχρηστικών διαδικτυακών παιχνιδιών (MMOGs)
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Παιχνίδια, Εκπαιδευτικά ; Μάθηση ; Εκπαιδευτική τεχνολογία ; Εκπαίδευση -- ΠληροφορικήΠερίληψη
Με την παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρείται να ερευνηθεί το πεδίο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και η προοπτική αξιοποίησής τους στην ηλεκτρονική μάθηση. Αρχικά γίνεται μια ανάλυση των χαρακτηριστικών των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και της εκπαιδευτικής τους αξίας, αναφέροντας παράλληλα τόσο τις θεωρίες που πλαισιώνουν τις υπάρχουσες εφαρμογές, όσο και τις σύγχρονες τάσεις στα εκπαιδευτικά παιχνίδια. Από την ανάλυση αυτή προκύπτει ότι τα περισσότερα εκπαιδευτικά παιχνίδια αποτελούν μη ελκυστικές εφαρμογές που βασίζονται σε συμπεριφοριστικές θεωρίες (όπως οι drill and practice εφαρμογές) και, παρά την εκπαιδευτική τους αξία, δεν φαίνεται να λαμβάνουν την αναμενόμενη αποδοχή από τους μαθητές. Η αδυναμία των υπαρχόντων εκπαιδευτικών παιχνιδιών να αποτελούν ελκυστικές εφαρμογές, έναντι των δημοφιλών εμπορικών παιχνιδιών, αποτέλεσε το σημαντικότερο ερευνητικό πρόβλημα της παρούσας εργασίας. Ο στόχος της ερευνητικής προσέγγισης είναι να διερευνήσει και να ελέγξει σε εμπειρικό επίπεδο τη σχέση ψυχοκοινωνικών παραγόντων που επηρεάζουν το παιχνίδι, έτσι ώστε να ερμηνευτεί η προτίμηση που δείχνουν οι παίχτες στα πολυχρηστικά (που επιτρέπουν την παράλληλη συμμετοχή πολλών παιχτών) εμπορικά παιχνίδια, όπως τα MMOGs (Massive multiplayer online games). Στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας πραγματοποιήθηκε εμπειρική έρευνα που είχε ως στόχο να ανιχνεύσει τους συσχετισμούς μεταξύ των παραγόντων των εσωτερικών κινήτρων (ατομικών ή διαπροσωπικών) (Malone & Lepper, 1987), του αισθήματος της κοινότητας (McMillan & Chavis, 1986, σελ. 9), της δέσμευσης (Brockmyer, J.H. et al, 2009) και της επίδοσης στο παιχνίδι. Μια σειρά στατιστικών αναλύσεων, (περιγραφική και επαγωγική ανάλυση) αποκάλυψαν τις σημαντικές σχέσεις μεταξύ των μεταβλητών της έρευνας. Συγκεκριμένα, προέκυψε ότι η αίσθηση της κοινότητας που δημιουργείται μέσα από αυτά τα παιχνίδια φαίνεται να κινητοποιεί εσωτερικά τους παίχτες των παιχνιδιών, ενώ παράλληλα, το αίσθημα του ανήκειν στην κοινότητα φαίνεται να συσχετίζεται με την αυξημένη επίδοση των παιχτών στο παιχνίδι.