Λιμένες καταφυγής
Master Thesis
Συγγραφέας
Πετροπούλου - Καρκαλά, Βάϊα Ι.
Ημερομηνία
2013-02-25Επιβλέπων
Τσελέντης, ΒασίλειοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ναυτικά ατυχήματα ; Πλοία -- Περιβαλλοντικές απόψεις ; Λιμάνια -- Ασφάλεια ; ΝαυτιλίαΠερίληψη
Η εργασία αυτή έχει ως στόχο να αναδείξει την απόλυτη ανάγκη της εφαρμογής του Θεσμού των λιμένων καταφυγής σε παγκόσμιο επίπεδο. Αρχίζει με μια γενική θεώρηση του θέματος, γίνεται μια προσπάθεια ιστορικής αναφοράς των λιμένων καταφυγής προκειμένου να ενημερωθεί γενικότερα ο αναγνώστης ενώ παράλληλα εξετάζονται διάφορα τεχνικά και θεσμικά προβλήματα που προκύπτουν κατά την προσπάθεια δημιουργίας λιμένων, οι οποίοι θα μπορέσουν να προσφέρουν βοήθεια σε πλοία που έχουν υποστεί ατύχημα. Η εργασία εστιάζει επίσης στο νομικό πλαίσιο του θεσμού των λιμένων καταφυγής, αναλύοντας τη θέση των Διεθνών οργανισμών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ παράλληλα παραθέτει κάθε οδηγία που έχει τεθεί σε ισχύ, προκειμένου να τεθεί το νομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται το θέμα. Για να αναδειχθεί η σημασία της θεσμοθέτησης ενός συστήματος Λιμένων καταφυγής και η συμβολή που αυτό θα έχει στην μείωση ή και αντιμετώπιση της ρύπανσης, θεωρήθηκε σημαντικό να γίνει μια αναφορά στην επιβάρυνση που δέχεται ήδη το θαλάσσιο περιβάλλον από την λειτουργία των πλοίων. Έτσι γίνεται καλύτερα κατανοητό το μέγεθος της πίεσης που ασκείται στο περιβάλλον από τα ναυτικά ατυχήματα που δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν χωρίς την σωστή οργάνωση και υποδομή που προϋποθέτει η εφαρμογή ενός συστήματος λιμένων καταφυγής. Στο κεφάλαιο 2, γίνεται εκτενής αναφορά σε περιστατικά άρνησης λιμένος καταφυγής, επειδή θεωρήθηκε ότι αυτές οι αρνητικές συγκυρίες οδήγησαν την παγκόσμια ναυτική κοινότητα σε συνομιλίες και επομένως σε δημιουργία οργανισμών και νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος και του κεφαλαίου. Στο κεφάλαιο 3 περιγράφονται οι προτεινόμενες μεθοδολογίες ενός λιμένος καταφυγής. Παρουσιάζεται το σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης που πρέπει να εφαρμόζεται αλλά επίσης και το πολύ σημαντικό σχέδιο λήψης αποφάσεων που βασικά είναι αυτό που Θα καθορίσει την πορεία των πραγμάτων. Στα κεφάλαια 4, 5, 6, και 7 αναλύονται οι περιπτώσεις χωρών σε όλον τον κόσμο όσον αφορά την αντιμετώπιση των πλοίων σε κίνδυνο και την δημιουργία λιμένων καταφυγής. Στο κεφάλαιο 8, παρουσιάζεται η ανάγκη δημιουργίας περιοχών καταφυγής και νομοθεσίας επί του προβλήματος, στο Αιγαίον Πέλαγος λόγω της ιδιαίτερης σημασίας του ως πέρασμα των πλοίων σε σχέση με την τεράστια ανάγκη της διατήρησης της υγείας του θαλασσίου περιβάλλοντος για την οικονομική επιβίωση της Ελλάδας. Τέλος στο κεφάλαιο 9, παρατίθεται το νομικό πλαίσιο υπό την σκέπη του οποίου λειτουργεί ο θεσμός της παραχώρησης περιοχών καταφυγής, και η θέση των Διεθνών Οργανισμών, όπως ο ΙΜΟ, η Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων (ESPO).